Naar inhoud

Het businessplan is de zwakste plek ondernemers in het mkb

Het opstellen van een ondernemingsplan is voor ondernemers met een beperkt aantal medewerkers veelal een heikel punt. De expertise van een onderneming ligt in de meeste gevallen niet op dit specifieke bedrijfskundige vlak, maar in het verlengde van het product of dienst die geleverd wordt. Starters in het midden- en kleinbedrijf hebben dan ook meer advies en begeleiding nodig bij het maken van een goed doordacht businessplan.

Blinde vlekken

Dat blijkt uit de maandelijkse ‘MKB Monitor’ van op MKBServicedesk. Bijna 1.000 ondernemers hebben in een online enquête aangegeven waar ze, achteraf gezien, veel meer over hadden willen of moeten weten toen ze hun ondernemersavontuur begonnen. Met 44 procent van de stemmen werd het maken van een goed ondernemingsplan het vaakst genoemd. Ook het werven van klanten (20%) werd vaak genoemd, gevolgd door kennis over financiering en het kiezen van de juiste rechtsvorm met allebei ongeveer 10 procent.

Ondernemingsplan

Volgens Frank van Rutten, manager communicatie & content bij MKB Servicedesk onderstrepen de resultaten dat het belangrijk blijft starters voor te lichten hoe ze een goed businessplan schrijven: “Vrijwel niks is zó bepalend voor je overlevingskansen. Maar wat we nog steeds vaak zien, is dat een beginnende ondernemer genoegen neemt met een idee waar hij zelf enthousiast van wordt, waardoor hij niet grondig genoeg vérder onderzoekt. Dat is een blinde vlek die veel ondernemers achteraf betreuren.”

Acquisitie

De antwoorden verschillen sterk per bedrijfsgrootte. Ondernemers met een eenmansbedrijf noemen acquisitie bijna een derde keer vaker dan gemiddeld als onderwerp waar ze als starter liever meer over hadden geleerd. Bij ondernemingen met 2 tot 10 medewerkers wordt boekhouden de helft vaker genoemd dan gemiddeld. Ondernemers in het mkb met 26 tot en met 50 medewerkers noemden het ondernemingsplan anderhalf keer zo vaak als gemiddeld, terwijl acquisitie vier keer minder vaak werd geantwoord.

Boekhouden

Per sector zijn er eveneens verschillen te zien. Ondernemers in de reclame en communicatie gaven ruim twee keer vaker dan gemiddeld aan dat boekhouden hun zwakke plek was. In de financiële sector werd juist het ondernemersplan anderhalf keer vaker genoemd. Voor zakelijke dienstverleners was boekhouding ruim de helft minder vaak hun zwakke gebied.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie