Naar inhoud

Het circulaire businessmodel wordt snel de nieuwe standaard

“De tuinbouw moet energieneutraal worden, bouwprojecten liggen stil door de stikstofuitspraak en industriële bedrijven betalen straks voor CO2-uitstoot. Maar de maakbedrijven kennen de stijgende druk van wet- en regelgeving als geen ander. Vergunningen om te kunnen meedingen in aanbestedingen? Een circulaire strategie kan het verschil maken. Want ook aan de vraagkant willen afnemers en de consument weten hoe een bedrijf invulling geeft aan het circulaire model.”

“Daarom wordt circulaire businessmodel het nieuwe normaal, ook in de maakindustrie. Denk alleen al aan de CO2-belasting en de stikstofproblematiek – er is een toenemende druk om verduurzaming te stimuleren en klanten vragen er steeds vaker om.” Dat stelt Hans Bod, partner bij PwC. Samen met zijn collega Jan-Willem van den Breukel, global circular economy lead for sustainability bij de accountants- en adviesorganisatie, bespreekt hij de urgentie van circulariteit voor maakbedrijven en de toepassing van tien circulaire strategieën.

Circulaire economie in een notendop

Gevraagd om nog eens toe te lichten waar het circulaire economische model over gaat, vertelt Jan-Willem van den Beukel over het sluiten van de waardeketen, als reactie op het traditionele lineaire model van take-make-waste: “‘In een circulair model worden producten ontworpen met hergebruik in gedachten, de levensduur van producten wordt gemaximaliseerd en aan het einde van de waardeketen volgt revisie en recycling. Ook van de afvalstroom, die beschouwd wordt als vermijdbaar waardeverlies.”

The road to circularity

Het probleem waarop het circulaire model een antwoord is – achteruitgang van het milieu en schaarste van natuurlijke hulpbronnen – is onlangs nog door Jan-Willem van den Beukel en zijn collega’s beschreven in de economische studie ’The road to circularity’. “Het macroverhaal waarin we de ecologische grenzen van de aarde overschrijden, is belangrijk om de urgentie te begrijpen”, duidt hij. “Ook de hoge stikstofwaarden zijn in een van de figuren van de studie te zien. Dat is al jaren bekend. Nu we tegen wetgeving aan botsen en projecten stilliggen, wordt zo’n ecologische grens ineens heel reëel.”

Sprong naar voren

Verder beschrijft de studie tien circulaire strategieën waarmee bedrijven aan de slag kunnen, toegelicht met een reeks businesscases. “Circulaire businessmodellen zijn namelijk niet alleen een antwoord op druk van buiten, maar evengoed een sprong naar voren”, stelt Jan-Willem van den Beukel. “Bedrijven die dit goed aanpakken, kunnen op een versterking van het merk rekenen, met steun vanuit de fiscaliteit en een groeiende vraag als gevolg. We hopen met deze strategieën ook maakbedrijven te inspireren tot het zetten van nieuwe stappen.”

Circulaire businessmodellen zijn niet alleen een antwoord op druk van buiten, maar evengoed een sprong naar voren.

Praktische circulaire strategieën

Hans Bod is opgetogen over de praktische strategieën van circulariteit in de studie: “Want dat is ook de vraag die ik het meeste krijg. We willen hier wat mee, maar hoe?” Wat Bod betreft, kijken maakbedrijven om te beginnen naar de eerst drie strategieën, die over renewable input gaan: “Daar wordt de basis gelegd, door herbruikbare materialen te gebruiken en in het ontwerp rekening te houden met ontmanteling. Een mooi voorbeeld hiervan is Vanderlande, die een volledig circulair bagage-afhandelingssysteem heeft gebouwd en verkocht.”

Levensduurverlenging

Jan-Willem van den Beukel wijst op de strategieën van levensduurverlening en products-as-a-service. Een veelgenoemd voorbeeld van dat laatste is Philips, die met de verlichtingstak Signify niet langer lampen verkoopt maar verlichting: “Die gekozen strategie is naar mijn inschatting een belangrijke reden dat het bedrijf overeind blijft in het geweld van laagwaardige ledproducten. Overigens, omdat PwC ook meer interesse heeft in prestatie dan in bezit, kopen wij voor onze gebouwen licht in als dienst.” Als het gaat om de strategieën aan het einde van de traditionele levensduur, noemt hij new horizon urban mining. Dat richt zich op het terugwinnen van bouwmaterialen uit gebouwen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie