Naar inhoud

Het competitieve retailklimaat is ideaal voor shop-in-shops

In het huidige competitieve retailklimaat is onderscheidend vermogen cruciaal. Retailers kunnen zich onderscheiden door in shop-in-shops hun krachten te bundelen met andere ondernemers. Hier worden producten van een retailer verkocht in een andere winkel. Zoals een barbier in een kledingwinkel en een cosmeticawinkel in een parfumerie. Zo kan een winkelier de klant verrassen en nieuwsgierig maken om de winkel te bezoeken. Tegelijkertijd wordt de consument meer gemak geboden, doordat hij zijn inkopen kan doen in one-stop-shop.

One-stop-shop biedt meer gemak voor winkelende consument

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘Shop-in-shop: valstrik of goudmijn?’ van ABN AMRO. De bank verwacht dat shops-in-shops in de toekomst vaker in het straatbeeld te zien zijn. Het is een goede manier om te verkennen of een bestaande winkelformule ook succesvol kan zijn in een bepaalde regio. De retailer kan vervolgens beslissen om in dat gebied een eigen vestiging te openen, als er vraag naar de producten blijkt te zijn. Slaat het niet aan, dan stopt de retailer met de shop-in-shop. Ook biedt het goede mogelijkheden om op een nieuwe locatie naamsbekendheid op te bouwen en kunnen retailers zich in kleinere stads- en dorpskernen profileren.

Goede match tussen retailers voorwaarde voor succes

Het succes van een shop-in-shop staat of valt met een goede match tussen de retailers die de krachten bundelen. Zo is het cruciaal om van tevoren te beoordelen of de bedrijven qua identiteit en merkwaarden bij elkaar passen, zodat productgroepen elkaar kunnen versterken. Deze match kan worden bewaakt door goede afspraken te maken over een herkenbare presentatie van producten en de winkelindeling. Ook benadrukken de onderzoekers dat het van belang is dat personeel ook binnen een shop-in-shop een cruciale factor is. Een shop-in-shop kan een goede manier zijn om meer schaalgrootte te creëren. Retailers kunnen zo extra omzet realiseren, zonder dat de vaste kosten substantieel stijgen. Zonder goede match heeft samenwerken weinig zin of verzwakt het de merkperceptie juist.

Laagdrempelige start vergroot kansen op succesvolle samenwerking

Bij een shop-in-shop werken verschillende partijen nauw met elkaar samen. “Het is cruciaal dat afspraken duidelijk worden vastgelegd in een overeenkomst. Hierbij is het verstandig laagdrempelig te beginnen. Als de match tussen de samenwerkende bedrijven goed is, kunnen beide optimaal profiteren van de shop-in-shop”, stelt Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN AMRO. “Laagdrempelig samenwerken is bijvoorbeeld mogelijk met een contract op basis van eigen inkoop, waarbij de retailer die de winkelruimte ter beschikking stelt de vrijheid krijgt zelf producten van zijn partner in te kopen. De shop-in-shop is een uitstekende manier om het verschil in de retailsector te maken, mits je het goed uitvoert."

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie