Naar inhoud

Het cruciale belang van goede audio in het hybride tijdperk

We kennen allemaal de verstoringen van slecht werkende audio tijdens het dagelijkse werk – of dat nu gebeurt tijdens interne en externe vergaderingen, belangrijke bijeenkomsten zoals aandeelhoudersvergaderingen of interviews op C-level-niveau. Dit geldt zeker in het actuele tijdsbeeld nu veel meer mensen dan ooit tevoren vanuit huis werken en vergaderingen veelal plaatsvinden via videoconferenties. Maar wat als uitval van een gesprek of audio van slechte kwaliteit meer dan slechts een kleine ergernis wordt?

Uit ‘Understanding Sound Experiences’ – een wereldwijd onderzoek onder 2.500 gebruikers van audioapparatuur van aanbieder van audio-oplossingen EPOS – blijkt dat de gevolgen van slechte audio veel verder reiken dan slechts een lichte irritatie. De consequenties van slechte audiovoorzieningen zijn legio – of het nu gaat om de achteruitgang van productiviteit, humeurige medewerkers of ontevreden klanten.

In het afgelopen decennium hebben onze werkplekken en de manier waarop wij werken een ingrijpende transformatie ondergaan – van een toenemende trend naar open kantoortuinen tot technologische ontwikkelingen, met name unified communications en spraakassistenten. Verwacht wordt dat bijna de helft van de werkende mensen (43%) tegen 2022 mobieler is.

In dat verband is één ding duidelijk: audiotechnologie speelt een cruciale rol bij het mogelijk maken van een werkomgeving die in de toekomst flexibeler en functioneler is. Als bedrijven de kleine ergernissen die zij ervaren met hun audiotechnologie echter negeren en niet verhelpen, lopen zij het risico de productiviteit te zien dalen en als gevolg daarvan inkomsten te verliezen.

De productiviteitspuzzel

Het is algemeen bekend dat er een wereldwijd productiviteitstekort is. Deze productiviteitspuzzel doet zich al meer dan een decennium voor en het lijkt er niet op dat deze snel eindigt. Om dit te verhelpen, is de recente toename en introductie van maatregelen waarmee flexibeler, op afstand en onderweg kan worden gewerkt erop gericht de productiviteit in alle industrieën te verbeteren.

Door werknemers met de juiste tools uit te rusten, kunnen zij efficiënter hun tijd gebruiken en zich focussen op de meer strategische taken die aan de orde zijn – zonder dat zij zich zorgen hoeven te maken over lawaaiig forensenverkeer en rust kunnen vinden in een drukke kantooromgeving of moeten vechten om een vergaderkamer.

Technologische doorbraken

Het onderzoek geeft heeft aangetoond dat 69 procent van de medewerkers extra tijd aan zijn taken besteedt vanwege slechte geluidskwaliteit, met per week in totaal gemiddeld 29 minuten extra werktijd. Deze tijd kan niet alleen beter worden besteed, maar heeft ook een negatieve invloed op het welzijn van de werknemers. Uiteindelijk leidt dat tot onnodige stress.

Gelukkig brengt het digitale tijdperk waarin wij leven de technologische doorbraak in de audiosector – zoals artificiële intelligentie die wordt geïntegreerd in headsets om de auditieve voorkeuren van gebruikers te monitoren of samenwerkingssoftware die wordt gebruikt in speakertelefoons – ons dichter bij een tijdperk van comfort en het gemak van connectiviteit. In dit licht is het belangrijk dat bedrijven niet alleen hun organisatie maar ook hun werknemers voorzien van de beste apparatuur om een optimaal productiviteitsniveau te realiseren.

Samenwerking stimuleren

Er wordt steeds vaker flexibeler en op afstand gewerkt. Een van de zorgen die bedrijven hierbij hebben is hoe de bedrijfscultuur en communicatieniveaus goed kunnen blijven, waardoor wordt voorkomen dat medewerkers zich geïsoleerd en op afstand voelen van waaraan en met wie zij werken. De verwachting in dit verband is dat de industrie een betere samenwerking en integratie van technologie in ons dagelijks leven nastreeft om ervoor te zorgen dat geen enkele werknemer achterblijft.

Gelukkig blijkt uit het onderzoek dat 93 procent van de besluitvormers van plan is om audio-oplossingen – als een van de primaire stimuleringsmiddelen – binnen de komende 12 maanden aan te schaffen om up-to-date te blijven met de nieuwste technologie. De verwachting is dat het hierbij ook gaat om samenwerkingstools zoals headsets en speakertelefoons.

Je kunt eenvoudigweg niet volledig profiteren van de voordelen van unified communications zonder over het volledige traject na te denken. In de toekomst zien we dus ook dat organisaties standaard headsets voor werknemers inzetten – net zoals laptops en telefoons – om de werktools van de moderne medewerkers steeds veelzijdiger en completer te maken.

Gebruik videoconferenties

Verwacht wordt dat gebruik van videoconferenties op de werkplek in het komende jaar en daarna explosief toeneemt. Voorbij zijn de dagen dat wij waren vastgeplakt aan ons toetsenbord en urenlang naar ons computerscherm keken. We leven nu in een wereld waar je overal kunt werken en de meeste werkzaamheden kunt uitvoeren met je stem. De voordelen van videoconferenties zijn eindeloos, omdat werknemers hiermee de vrijheid krijgen vanaf elke plek ter wereld te werken.

Dit is kosteneffectief en tijdbesparend, omdat medewerkers geen lange afstanden hoeven te reizen voor vergaderingen. Door al deze maatregelen te introduceren, gaat voor bedrijven ook een geheel nieuwe pool van talenten open. Ondernemingen die de vinger aan de pols houden als het gaat om de nieuwste audio-ontwikkelingen, zijn beter voorbereid op de toekomst. Dit is een toekomst waarin de productiviteit en algehele tevredenheid van medewerkers gewaarborgd wordt.

Thijs Moerk is vice president product management bij EPOS, een aanbieder van hoogwaardige audio-oplossingen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie