Naar inhoud

Het cruciale belang van goede communicatie met medewerkers

“De meeste Nederlandse kantoormedewerkers hebben na vier maanden thuiswerken een eigen modus gevonden. Het is daarom niet vreemd dat 64 procent van hen ook na de COVID-19-pandemie vaker thuis wil werken. Dit signaal is helder maar vraagt wel om goede communicatie. Iedereen richt op dit moment op zijn eigen manier het werk in en is allang blij als dat een beetje goed gaat. Daardoor bestaat echter wel de mogelijkheid dat we afdrijven van de gezamenlijke organisatiedoelstellingen. Verwachtingen managen en handvatten bieden, dat gebeurt nu onvoldoende.”


Medewerkersbeleving

Dat stelt Bea Aarnoutse, managing partner bij communicatiebureau PROOF. Haar stellingname is gebaseerd op actuele gegevens uit een doorlopend onderzoek, dat wordt uitgevoerd door haar bureau en Sparkey – het label voor arbeidsmarktonderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction. Uit het onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking blijkt onder andere dat momenteel:

  • 64 procent na de COVID-19-pandemie vaker thuis wil werken;
  • de vier meest gegeven antwoorden op de vraag wat men – ook na de pandemie – anders wil doen, zijn: werkuren anders indelen, minder dagen werken, meer thuiswerken en vaker meetings virtueel bijwonen;
  • 57 procent zijn collega’s mist;
  • 56 procent zich momenteel gelukkig voelt in zijn werk;
  • 58 procent zich gewaardeerd voelt door zijn leidinggevende en directie.

Deze resultaten wijken af van eerdere onderzoeksresultaten.

Communicatie

“Het is essentieel dat de communicatie naar medewerkers niet verslapt”, zegt Bea Aarnoutse. “Het is namelijk belangrijk dat medewerkers zich verbonden met hun organisatie blijven voelen. Afnemende verbondenheid leidt tot minder alignment, minder ontwikkeling, stagnerende groei en dus afnemend rendement. Interne communicatie kan nu haar rol pakken op strategisch niveau en moet dat ook doen – iets dat in deze uitdagende economische tijden belangrijker is dan ooit.”

Betrokkenheid

“Het onderzoek laat zien dat inmiddels 57 procent van de thuiswerkers de collega’s mist en dat werken aan het teamgevoel en de betrokkenheid dé uitdagingen worden vanaf nu”, duidt Ester Koot, senior research consultant bij Motivaction. “We moeten op zoek naar nieuwe structuren om relevant te blijven voor medewerkers – van nieuwe manieren van meten tot nieuwe manieren van samenwerken, nieuwe manieren van ontwikkeling en nieuwe manieren van dialoog.”

Informatie

“40 procent geeft aan dat zijn werkgever voldoende communiceert over hoe hij het beste vanuit huis kan werken”, schetst Bea Aarnoutse. “Daar zit dus veel ruimte voor verbetering. 52 procent geeft aan dat hij voldoende op de hoogte is van de financiële situatie van zijn werkgever en 60 procent geeft aan dat zijn werkgever voldoende communiceert over de toekomst van de organisatie. Veel is dus nog onduidelijk. Waar gaan we als organisatie naartoe? Wat is het standpunt rondom thuiswerken? En hoe blijven we met elkaar in gesprek in plaats van elkaar alleen maar informatie te sturen?”

Perspectief

“Regelmatige en structurele communicatie is nu belangrijk. Zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken blijven voelen en een gezamenlijk perspectief ervaren. Dat begint met inzicht krijgen in je eigen organisatie. Wat leeft er bij wie? Waar hebben medewerkers behoefte aan? Wat hebben leidinggevenden nodig? Het is zaak aan de hand van de antwoorden op die vragen een communicatie-aanpak te ontwikkelen in samenwerking met humanresourcesmanagement.”

Dialoog

“Medewerkers moeten weer ervaren dat ze antwoord krijgen op vragen maar vooral zelf mee kunnen praten”, geeft Ester Koot aan. “De dialoog moet opnieuw opgestart worden – tussen medewerkers en leidinggevenden, maar ook tussen medewerkers onderling. Goed communiceren met en richting medewerkers is belangrijker dan ooit tevoren.”

Medewerkersstem

“We zijn de stem van de medewerker snel vergeten, terwijl je de waardering van je klanten het snelst krijgt door je medewerkers te waarderen. Uit het onderzoek blijkt dat 64 procent van de medewerkers tevreden is over zijn leidinggevende en zijn aandacht zeer waardeert. Laten we dat vasthouden en zorgen dat we structureel meer aandacht aan onze medewerkers geven.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie