Naar inhoud

Het diner belangrijker dan het cadeau tijdens de feestdagen

De ogen van kindvriendelijk Nederland zijn vandaag gericht op Apeldoorn, want daar arriveert Sinterklaas met zijn kompanen. Zijn jaarlijkse intocht in Nederland – dit keer met de stoomtrein in plaats van de gebruikelijke stoomboot – is de start van de aanloop naar de feestdagen. Tijdens deze dagen draait het steeds meer om verteer. Want twee op de vijf Nederlanders (39%) geven voorafgaand aan Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw het meeste uit aan eten.

Voor 29 procent van de Nederlanders is december vooral een maand vol cadeaus en besteedt het meest aan geschenken. Het minste geld wordt uitgegeven aan kleding (7%) en de decoratie van huis en tuin (4%). Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.001 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door leverancier van kassasystemen Lightspeed.

Vooral jongeren kopen cadeaus

Het zijn vooral de jongere generaties die veel geld uitgeven aan cadeaus. Zo besteden Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar even veel aan cadeaus (35%) als aan verteer (36%). Vanaf 35 jaar wordt er duidelijk meer uitgegeven aan eten dan aan cadeaus: respectievelijk 44 procent tegenover 25 procent. Het grootste deel van de Nederlanders gunt zijn familie of vrienden een cadeau van 10 tot 25 euro. 23 procent gaat voor een duurder cadeau en geeft er 25 tot 50 euro aan uit. Maar 9 procent besteedt minder dan 10 euro aan een geschenk.

Spullen populairder dan belevingen

Ondanks dat wetenschappers meermaals hebben aangetoond dat herinneringen gelukkiger maken dan spullen, geven Nederlanders elkaar tijdens de feestdagen amper belevingen. Maar 5 procent geeft voornamelijk reizen of dagtrips. Het vaakst (30%) worden cadeaus gerelateerd aan een hobby gegeven. Deze cadeaus koopt men zowel online als in de fysieke winkel. In de keuze daartussen laten bijna twee op de vijf (37%) zich leiden door de prijs.

Pas in december cadeaus kopen

Het inkopen van de cadeaus wordt het vaakst in december gedaan. 42 procent van de Nederlanders begint pas in die maand met het kopen van de cadeaus, 29 procent start in november. “Het is opvallend dat zoveel Nederlanders pas zo laat beginnen met het inkopen van de cadeaus”, stelt Hjalte Niehorster, director of product management bij Lightspeed. “Deze grote toename aan aankopen in die maand legt een enorme druk op winkeliers, zeker bij de onafhankelijke retailers. Door ondersteunende processen – zoals het kassasysteem – zo goed mogelijk in te richten, kunnen retailers van deze feestdagen een zo groot mogelijk succes maken.”

Bron: CsuteomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie