Naar inhoud

Het doel van Maarten van der Weijden is vooral een toonbeeld

Vandaag start Maarten van der Weijden met zijn tweede poging om de Friese Elfstedentocht zwemmend af te leggen. Haalt hij deze keer wel de eindstreep in Leeuwarden? Niemand die het weet, maar in ieder geval heeft hij zich niet laten ontmoedigen door het resultaat van afgelopen jaar. De langeafstandszwemmer durft de lat opnieuw hoog te leggen voor zichzelf. Hij laat zich niet demotiveren door mensen die zijn voornemen wellicht onrealistisch vinden.

“En dat is goed. Het zijn immers juist gedurfde voornemens die leiden tot uitzonderlijke resultaten”, schrijft gedragsdeskundige Frank van Marwijk in zijn boek ‘Doe niet zo moeilijk – De kunst van het relativeren’. “Als doelen per se realistisch moeten zijn, bestaat het gevaar dat ze naar beneden worden bijgesteld om ze te kunnen behalen. Maar onrealistisch wil helemaal niet het synoniem van onmogelijk. Ga dus voor het maximale, maar laat je niet frustreren als de resultaten anders uitpakken dan je had gewenst.”

Voorbeeld voor het bedrijfsleven

“In het bedrijfsleven wordt vaak beweerd dat doelen realistisch moeten zijn, maar realistische doelen zijn beperkend en weinig gedurfd. Vergelijk deze uitspraken maar eens:

  1. ‘Stel realistische doelen.’
  2. ‘Durf te dromen.’

Deze populaire stellingen spreken elkaar tegen. Wil je het verschil maken, durf dan jouw lat nét een stuk hoger te leggen dan de verwachting dicteert. Bij elke opzienbarende uitvinding in de geschiedenis waren er mensen die riepen dat het niet mogelijk was. Want het doel was in hun ogen onrealistisch. Toch bleven anderen dromen en pogingen ondernemen. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot.”

Pioniers niet afgeremd door twijfelaars

“Voordat het de gebroeders Wright lukte om een vliegtuig in de lucht te houden, hebben ze heel wat mislukte pogingen ondernomen. De critici schudden hun hoofd: onrealistisch. Hetzelfde gold ook voor de landing op de maan en het ontdekken van Amerika. De pioniers werden echter niet afgeremd door de twijfelaars. Ook sporters leggen de lat voor zichzelf steeds een stukje hoger. En juist daardoor behalen ze resultaten die eerder als onrealistisch werden gezien. De pogingen van Maarten van der Weijden om de Elfstedentocht te zwemmen, zijn daarvan ook een mooie illustratie.”

Realisme remt uitzonderlijke prestaties

“Op 18 augustus 2018 ondernam Maarten van der Weijden zijn eerste poging om de Elfstedentocht te zwemmen. Zijn doel was deze zwemtocht van bijna 200 kilometer langs de elf steden in Friesland te volbrengen. Hij heeft dit doel uitein­delijk niet behaald, maar hij legde wel 163 van de in totaal 200 kilometer af. En dat leverde al met al 4,3 miljoen euro op voor zijn strijd tegen kanker – een fantastisch resultaat. Had hij dit resultaat ook behaald als hij zich een realis­tisch doel had gesteld van bijvoorbeeld negen steden?”

Geloven in het schier onmogelijke

“Waarschijn­lijk niet. Juist zijn geloof in de mogelijkheid, het vertrouwen in zichzelf, zijn bereidheid om zich helemaal te geven en zijn volhar­ding hebben het mogelijk gemaakt om dit te doen. Moest zich ongelukkig voelen omdat zijn doel niet behaald was? Nee, zijn doel was een gedurfd uitgangspunt. En hij heeft zich niet laten frustreren door de resultaten. Als doelen realistisch moeten zijn, bestaat het gevaar dat ze naar beneden worden bijgesteld om ze maar te kunnen behalen. Maar dat heeft Maarten van der Weijden niet gedaan.”

Loskoppeling van doel en resultaat

“Dit weekend onderneemt Maarten van der Weijden dus opnieuw een poging om de Elfstedentocht te zwemmen. Of hij dit nu haalt of niet, we kunnen veel van hem leren. Hij verstaat immers de kunst om doel en resultaat van elkaar los te koppelen: streven naar het hoogst mogelijke doel, en niet gefrustreerd te raken als het resultaat anders uitpakt. Aan het resultaat kunt je immers niets meer veranderen. Geniet ervan als dat goed is. Leer ervan als het tegenvalt. En durf opnieuw schijnbaar onrealistische doelen te stellen.”

Als je de actie van Maarten van der Weijden wil ondersteunen, kun je een bijdrage leveren via de website van 11stedenzwemtocht.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie