Naar inhoud

Het e-commerce-proces in B2B toont nog duidelijke problemen

Het e-commerce-proces in business-to-business vertoont vandaag de dag nog altijd problematische gebreken. Bij meer dan driekwart van de B2B-bedrijven (81%) daalt de winst door fouten bij het online inkopen van producten en diensten. 84 procent van de B2B-inkopers stelt minder efficiënt te werken door foute bestellingen en 81 procent ziet een daling van de productiviteit. Verder leidt bij 44 procent van de B2B-organisaties een fout bij het inkopen tot een daling van 11 procent of meer in de sales, productiviteit en efficiëntie.

Dit leert een onderzoek onder 560 inkopers bij B2B-ondernemingen in Europa en de Verenigde Staten van Amerika, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Sapio Research in opdracht van IT-dienstverlener Sana Commerce. De respondenten zijn professionals uit de sectoren levensmiddelen, elektronica, bouwmaterialen, medische producten en automotive parts. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The B2B Buying Process 2019 Report – How to Meet Buyers’ Demand for (Better) B2B e-commerce’.

Bij voorkeur online kopen in B2B

Het merendeel van de B2B-inkopers plaats wekelijks een order, maar veelal gebeurt dit dagelijks. Dit betekent dat de kans op fouten relatief hoog is. 44 procent van de ondervraagden heeft elke twee weken te maken met een fout bij een online aankoop, 20 procent heeft dit wekelijks en 9 procent dagelijks. Omdat het merendeel van de B2B-inkopers (75%) bij voorkeur online producten en diensten koopt, is het belangrijk dat e-commerce-omgevingen actuele verkoopinformatie tonen om het aantal fouten te verminderen. Denk hierbij aan verkoopinformatie, prijs, levertijd en voorraad.

Problemen door gegevensinvoer

Het onderzoek wijst verder uit dat de gegevensinvoer door de klant de belangrijkste reden is voor problemen tijdens het online inkoopproces. 28 procent van de ondervraagden stelt dat verkeerde productinformatie fouten veroorzaakt en 28 procent geeft aan verkeerde invoer van gegevens zorgt voor misverstanden. Andere redenen zijn een verkeerde weergave van de inventaris (27%), onjuiste verzendinformatie (25%) en onjuiste prijsinformatie (23%).

Meeste fouten in de Benelux

De meeste fouten worden gemaakt in de België, Nederland en Luxemburg, waar 55 procent van de ondervraagden elke twee weken problemen ervaart en 25% zelfs wekelijks. 48 procent van de ondervraagden werkzaam bij bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft tweewekelijks te maken met foute bestellingen. In Groot-Brittannië en Ierland is dit bij bijna de helft (46%) van de bedrijven het geval. In de Verenigde Staten van Amerika en Canada hebben ondernemingen ogenschijnlijk minder last van verkeerde inkooporders. Daar geeft 51 procent van de ondervraagden aan eens per maand problemen te hebben. Bestelfouten komen het vaakst voor bij B2B-inkopers van automotive parts (54%), gevolgd door de inkoop van bouwmaterialen (53%) en orders van levensmiddelen en dranken (52%).

Meer aandacht voor nauwkeurigheid

“B2B-organisaties hebben e-commerce omarmt als een nieuw verkoopkanaal, een manier om de competitie voor te blijven en nieuwe markten aan te boren”, stelt Michiel Schipperus, chief executive officer en managing partner bij Sana Commerce. “Ons onderzoek toont aan dat e-commerce-platformen meer aandacht moeten besteden aan het leveren van nauwkeurige informatie via alle verkoopkanalen. Door de e-commerce-omgeving te integreren met het platform voor enterprise resource planning creëer je een single source of truth, waarmee je klanten altijd van de juiste informatie voorziet. Zo kunnen ze een goed geïnformeerde beslissing nemen en neemt de kans op fouten af.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sana Commerce.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie