Naar inhoud

Het effect van een A/B-test in de praktijk

Een A/B-test gebruik je wanneer je een of meerdere elementen van je website wilt veranderen om een beperkt aantal KPI’s te verbeteren. Meestal met als voornaamste doel een hoger rendement te behalen. In het marketingdomein denken we natuurlijk nooit vanuit onszelf, maar altijd vanuit de klant. Hier biedt een dergelijke de ideale oplossing. Jij kunt wel denken dat het groen maken van een bestelbutton zal resulteren in meer aanvragen, maar misschien denkt je klant daar wel heel anders over.

Meten is weten

Overigens zal de klant dit nooit zelf aangeven. Dit is namelijk weer een gevalletje 'klanten zeggen niet wat ze doen en doen niet wat ze zeggen'. Daarom moet je meten. Meten is weten, een cliché dat geen tegenspraak duldt. En wat laat nu beter het belang van een A/B-test zien dan een casestudie? Daarom aandacht voor een actueel voorbeeld van een A/B-test, uitgevoerd door PhoneGigant.nl.

Beoordelingen klanten

De aanbieder van telefoonaccessoires vindt, net als veel andere webshops en bedrijven, tevreden klanten erg belangrijk. Daarom wordt klanttevredenheid met behulp van reviews gemeten. De e-tailer is aangesloten bij Webwinkelkeur en bij Thuiswinkel Waarborg. Dit zijn twee verschillende kwaliteitskeurmerken. Bij beide partijen zijn veel reviews verzameld. Dit heeft geresulteerd in twee verschillende scores. Bij Thuiswinkel Waarborg is de webshop beoordeeld met een 9,5 en bij Webwinkelkeur met een 8,5.

Invloed reviews

De keurmerken werken namelijk met een verschillende vraagstelling. Bij Webwinkelkeur betekent een 10 dat de klant erg tevreden is, maar bij Thuiswinkel Waarborg betekent erg tevreden een 8. Heel interessant allemaal, maar wat het bedrijf wilde onderzoeken was of het toevoegen van reviews in de header invloed zou hebben op het gedrag van bezoekers. En welke sterren werken dan het best? Dit is onderzocht met behulp van een A/B-test.

Vier varianten

Er waren vier verschillende varianten:

  • variant 1: de originele website (zonder reviews);
  • variant 2: de score 8,5 met sterren in de header van de website (Webwinkelkeur);
  • variant 3: de score 9,5 met sterren in de header van de website (Thuiswinkel Waarborg);
  • variant 4: beide versies in de header van de website.

Resultaat A/B-testen

De A/B-test heeft grote voordelen voor de telecomaanbieder gehad. De webwinkel hoefde na deze test niet meer te gissen of het plaatsen van reviews in de header nu wel of geen effect heeft en welke reviews het beste werken. Het is gemeten. Het plaatsen van reviews in de header lijkt misschien een kleine wijziging waar niet te veel over nagedacht hoeft te worden, maar de uitkomsten lieten toch echt anders zien:het plaatsen van zowel de reviews van Thuiswinkel Waarborg als van Webwinkelkeur resulteerde in 0,15 procent meer conversies in vergelijking met de originele versie;

  • alleen het plaatsen van de reviews van Thuiswinkel Waarborg met een gemiddelde beoordeling van een 8,5 resulteerde in 0,07 procent meer conversies in vergelijking met de originele versie;
  • alleen het plaatsen van de reviews van Webwinkelkeur met een gemiddelde beoordeling van een 9,5 resulteerde in 0,55 procent meer conversies in vergelijking met de originele versie.

Absolute stijgingen

Op het eerste gezicht spreken deze cijfers je misschien niet zo aan, maar 0,55 procent conversiestijging is een absolute stijging. Relatief gezien kan het maar zo 5 tot 15 procent zijn. Een stijging van 0,55 procent op een conversie van 3 procent is relatief gezien 18,3%. Bij webshops met een jaaromzet van 1 miljoen euro of meer kan het dus zomaar zijn dat de omzet met meer dan een ton stijgt. Maar ook voor kleinere webshops kan het zeer interessant zijn. Een webshop met een omzet van 100.000 per jaar kan gemakkelijk haar omzet verhogen met 10.000 euro op deze manier.

Conclusie A/B-test

Allereerst mag in dit geval geconcludeerd worden dat het toevoegen van reviews in de header wel degelijk invloed heeft op het gedrag van bezoekers. Daarnaast is ook de conclusie gerechtvaardigd dat het niet zo zeer uitmaakt hoe bekend of hoe groot een kwaliteitskeurmerk is, maar dat het cijfer op zich veel belangrijker is. A/B-testen wordt al steeds populairder, maar deze casestudie laat nog maar eens zien wat het effect van zo'n test kan zijn. Natuurlijk moeten de kosten wel opwegen tegen de baten, maar wanneer je de mogelijkheid hebt om zo’n test uit te voeren doe het dan zeker. Tools die je daarbij kunnen helpen, zijn bijvoorbeeld Visual Website Optimizer, Convert en Content Experiments (onderdeel van Google Analytics).

De auteur is eigenaar van Stractive, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie