Naar inhoud

Het effectief concretiseren van contentmarketing na COVID-19

In een wereld waar mensen volledig tegen hun natuur in afstand van elkaar dienen te houden, zoeken zij op andere manieren naar verbinding met elkaar. De activiteiten in het online domein zijn dan ook sterk toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus. Nederlanders – jong én oud – hebben daardoor ook massaal het gemak van e-commerce ontdekt. In dat complexe speelveld kan een organisatie zich alleen onderscheiden met inhoudelijke informatie, waaruit je autoriteit, betrouwbaarheid en expertise duidelijk naar voren komen.


Trends in contentmarketing

In de schier ondoorgrondelijke jungle die het wereldwijde web heet – in de volksmond beter bekend als het internet – is het echter geen eenvoudige opdracht om jouw goede ideeën onder de aandacht te brengen. De vraag op welke wijze je contentmarketing effectief kunt concretiseren in de nieuwe realiteit, heeft Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een online platform dat copywriting as a service biedt – daarom voorgelegd aan 22 experts uit het werkveld. Dit zijn de zes belangrijkste adviezen die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Advies 1: Wees transparant en betrouwbaar

“Als de pandemie en de daaruit voortgevloeide crisis ons iets duidelijk heeft geleerd, is dat het wezenlijke belang van transparantie en betrouwbaarheid”, stelt Nathan Veenstra van Optimus Online. “Deze factoren spelen een steeds belangrijkere rol. Je ziet bijvoorbeeld dat Google met het E-A-T-principe – expertise, authoritativeness, trustworthiness – al enige jaren werkt aan de verificatie van de expertise, de autoriteit en de betrouwbaarheid van auteurs. Deze elementen worden steeds crucialer voor de waardering en ranking van content door de zoekmachine. Het verwijzen naar betrouwbare bronnen wordt voortdurend essentiëler, zeker ook gezien de strijd tegen fake news op het internet.”

Advies 2: Maak meer videocontent

“In de nieuwe realiteit is face-to-face-contact vrijwel volledig overgegaan naar interactie online”, duidt Frank Husmann. “Door deze ontwikkeling wordt video in toenemende mate een onderscheidende component in de communicatie tijdens de gehele customer journey. Maar er daarom meer gebruik van. Een onderzoek van Google uit 2015 heeft aangetoond dat destijds al 70 procent van de inkopers in business-to-business (B2B) kiest voor video in het aankoopproces. En dat is niet voor niets, want een onderzoek van IT-dienstverlener HubSpot laat zien dat 62 procent van de kijkers een video volledig tot aan het einde bekijkt, terwijl slechts 27 procent van de lezers een blog volledig leest.”

Advies 3: Start een podcast

“Podcasts worden een steeds relevanter onderdeel van contentmarketing”, voorziet Joep Franssen van WebNexus. “De afgelopen jaren hebben we een behoorlijke opkomst van deze contentvorm gezien, een tendens die zich naar mijn verwachting verder doorzet. Toen bedrijven ermee begonnen te experimenteren, moesten mensen nog wennen aan het idee. Inmiddels wordt het goed ontvangen en komen er steeds meer podcasts tot bloei. Ik verwacht dat podcasts ook steeds meer als aanvulling op blogs verweven worden. Bovendien worden de sites die dit doen door Google beloond, dankzij het hogere engagement en de langere sessieduur.”

“Waarom zijn podcasts zo populair? Het luisteren naar gesproken tekst vraagt veelal minder cognitieve inspanning dan het lezen van geschreven tekst. Daarom wordt het voor organisaties steeds gangbaarder om deze vorm van content te gebruiken. Je ziet dan ook dat veel merken op deze manier hun expertise willen tonen. Je kunt je als merk met een podcast echt onderscheiden. En mocht je zelf geen podcasts kunnen of willen starten, dan kun je als gast in een podcast verschijnen om zo je deskundigheid te laten horen.”

Advies 4: Deel je kennis online

“Online conferences are here to stay.” Dat is de stellige overtuiging van Peter Minkjan van 5PM. “Door de uitbraak van het coronavirus vergaren we onze kennis noodgedwongen online. Evenementen vinden momenteel nog steeds virtueel plaats en het aanbod van interessante webinars is nog nooit zo groot geweest als nu. Natuurlijk, als het straks weer kan, klitten we vast weer allemaal offline bij elkaar om te netwerken en ons in groepsverband te laten inspireren. Voor je beeldscherm alleen een toost uitbrengen, is immers toch anders dan met vakgenoten aan een bar.”

“Desalniettemin verwacht ik dat vrijwel iedereen tevens het gemak van online congressen onderkent en dat deze manier van kennisdeling ook in het post-COVID-19-tijdperk populair blijft. De vraag naar online congressen of hybride vormen van events is dus van blijvende aard. Het grote voordeel is immers dat je veel eenvoudiger kunt deelnemen aan een internationaal online evenement dan een aan een klassieke offline variant daarvan.”

Gespreksleider Eric van Hall adviseert in aanvulling op de gesignaleerde tendens om kennis online te delen, om in ieder geval content op je website te publiceren die goed geschreven is. “Dat helpt namelijk bij de vindbaarheid”, zegt hij. “Vooral een wekelijks of maandelijks blog kan een onderscheidend bestanddeel van contentmarketing zijn. En als je zelf niet kunt of wilt schrijven, kun je tegenwoordig ook heel makkelijk je blog laten schrijven.”

Advies 5: Zet in op automatisering en centralisatie

Frank Husmann vindt het juist nu van groot belang om grip te krijgen op alle fases van contentmarketing: “Dat geldt van creatie tot publicatie en analyse. Automatisering en tools kunnen daarbij erg waardevol zijn. Instrumenten als StoryChief of GatherContent helpen contentmarketeers om het grootste deel van dit proces te centraliseren. Ook het bijhouden van wat je – potentiële – klanten precies doen, is essentieel voor B2B-marketeers. Hiervoor gebruik je dashboards of customer data platforms. Zo blijf je resultaten realiseren met de meest kwalitatieve leads.”

Advies 6: Wees consistent

Voor de invulling van contentmarketing hanteert Mathijs Kok de drie C’s:

  1. content – de vorm en de hoeveelheid;
  2. context – hoe je ertoe komt en wat je er mee hebt bereikt;
  3. consistentie – ga voor een aanpak gericht op de lange termijn en publiceer zo veel als mogelijk eensluidende content, ook over 10 jaar.

“Consistentie is de sleutel tot succes”, kenschetst hij. “Het zorgt ervoor dat je publiek je merk herkent en het stelt je in staat de betrokkenheid te vergroten. Dat geldt voor je complete merk: van de tone of voice in je blogs tot de uitstraling van je website, je profielen op social media en andere uitingen.”

Meer tips over de invulling van contentmarketing in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ‘De 22 post-corona-contentmarketingtrends van 2021 (volgens experts)’

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie