Naar inhoud

Het effectief voorspellen van fluctuaties in de klantvraag

Tijdens de zomer is de vraag naar boerenkool in supermarkten veel minder dan tijdens de winter. Rond carnaval explodeert de vraag naar worstenbroodjes in Noord-Brabant. Ik snap natuurlijk ook wel dat dit simpele voorbeelden zijn, maar die vraagfluctuaties – hoe extreem ook – zijn eenvoudig te voorspellen. Ze hangen namelijk nauw samen met een specifieke tijd en regio. Maar stel je je nou eens voor dat jij de vraag naar ál jouw producten met dezelfde eenvoud kunt voorspellen, zodat je klanten nooit misgrijpen naar een product. Vijf belangrijke stappen naar een effectieve vraagvoorspelling.

Tijdens carnaval ligt ‘het normale leven’ in het zuiden van het land grotendeels stil. Maar de productie van worstenbroodjes draait overuren. Brabantse klanten verwachten dat deze lokale lekkernij in ruime mate verkrijgbaar is en winkeliers stellen hen niet teleur. Zij zorgen voor extra voorraad en verkopen speciale voordeelverpakkingen. Het is een simpele vorm van vraagvoorspelling, want elke bakkerij of supermarkt kan vrij precies inschatten op welke dagen en binnen welk geografisch gebied de vraag zal oplopen.

Vraagvoorspelling: leveren wat de klant écht wil

Stel je je eens voor dat je met dezelfde eenvoud en precisie de vraag kunt voorspellen voor ál jouw producten en over ál uw distributiekanalen heen. Niet op basis van buikgevoel, maar op basis van inzicht in alle historische verkoopgegevens die je tot jouw beschikking hebt en alle kennis die je hebt over klanten. Inclusief data van externe bronnen zoals weersvoorspellingen. En, nu we toch bezig zijn, ook inclusief relevante data uit de systemen van uw toeleveranciers. Slimme analyses van al deze gegevens helpen jou om verborgen trends aan het licht te brengen en nauwkeurige voorspellingen te doen over de nabije toekomst. Zo heb jij altijd de juiste producten in de juiste aantallen op het juiste moment beschikbaar.

Waar te beginnen?

Om jouw voorraden te optimaliseren op basis van de toekomstige vraag moet je slimme vraagvoorspellingen kunnen doen. Zo ver waren we al. Maar hoe begin je daarmee? Waarschijnlijk denk je meteen aan fancy software die het voor jou mogelijk maakt om voorspellingen te genereren. Maar eigenlijk sla je daarmee een heel belangrijke stap over. Mijn advies aan alle organisaties die met vraagvoorspelling aan de slag willen gaan, is om eerst alle betrokken partijen op één lijn te zetten. Inkoop, commercie, finance, logistiek, toeleveranciers…iedereen moet naar dezelfde cijfers kijken en op dezelfde berekeningen durven te vertrouwen. Pas als iedereen over dezelfde getallen praat, heb je de basis op orde en kun je stappen zetten. Vijf stappen welteverstaan.

Vijf stappen naar een vraaggestuurde voorraadoptimalisatie

Stap 1. Verzamel beschikbare informatie – historische verkoopcijfers, data van toeleveranciers, weersvoorspellingen, klantgegevens – om pieken en dalen beter te kunnen verklaren. Op basis daarvan stel je betrouwbare prognoses op voor meerdere weken. Zorg ervoor dat alle betrokkenen deze prognose kennen en erin geloven. Het raakt immers het hele bedrijf.

Stap 2. Zorg voor reactievermogen binnen de organisatie. De ideale forecast is namelijk niet in steen gehouwen, maar dynamisch. Dit doe je door te focussen op excepties. Alle betrokken spelers moeten in staat zijn om snel over te schakelen op een nieuw plan, mocht dat nodig zijn. Goede en heldere communicatie is hierbij de sleutel.

Stap 3. Zorg voor reactievermogen buiten de organisatie. Een logische volgende stap, want ook jouw toeleveranciers moeten snel kunnen reageren op eventuele wijzigingen in de prognose.

Stap 4. Combineer de dynamische forecasts met het actuele zicht op verkopen en voorraden binnen alle distributiekanalen. Op basis daarvan kun je jouw afzetkanalen slimmer en efficiënter beleveren, waardoor de voorraadniveaus omlaag kunnen en leveringskosten afnemen.

Stap 5. Nu je de voorraden nauwkeurig afstemt op de toekomstige vraag van klanten, is het tijd voor de volgende stap. Je voorspelt niet alleen de vraag, maar stuurt deze ook actief. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde acties. Zo heb je echt de touwtjes in handen en kom je zo min mogelijk voor verrassingen te staan.

Door het doorlopen van deze vijf stappen is het voorspellen van de vraag naar worstenbroodjes in aanloop naar carnaval a piece of cake.

De auteur is senior supply chain consultant bij IT-dienstverlener Ctac.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie