Naar inhoud

Het einde van al die festivalmuntjes is eindelijk in zicht

Als het plaatselijke theater afbrandt, heeft niet alleen de eigenaar een probleem. Ook de lokale bevolking ziet een deel van zijn geld in rook op gaan. Want die blijft namelijk achter met talloze consumptiemunten, die in één klap niets meer waard. Dat gevoel houden festivalgangers elk jaar over aan het bezoeken van een festijn als ze bij thuiskomst ontdekken dat er nog muntjes in hun broekzakken zitten. Maar het einde van de muntverkoop op festivals is in zicht.

Cashless betalen

Wanneer straks de poorten opengaan van het 'Best Kept Secret Festival 2018', hoeven de bezoekers niet langer in de rij te staan om consumptiemunten te kopen. Op het festival in Hilvarenbeek, dat ook gebruikmaakt van herbruikbare plastic bekers, is namelijk vorig jaar cashless betalen succesvol geïntroduceerd. In samenwerking met de Rabobank heeft de festivalorganisatie geregeld dat je gewoon met bankpas of creditcard kunt betalen.

Nieuwe standaard

Andere festivals volgen dit voorbeeld. Zo hebben ook creditcardmaatschappij Mastercard en entertainmentbedrijf ID&T tijdens 'Amsterdam Open Air 2018' afgelopen weekend de aftrap gedaan voor een meerjarige samenwerking. Met dit partnership willen zij ervoor zorgen dat cashless betalen op festivals de nieuwe standaard wordt. Snel betalen, gewoon met je bankpas of creditcard bij de bar en zonder het gedoe van te weinig of achteraf teveel muntjes.

Voorbeeld volgen

In Europa gebeurt het al volop, zo kun je op grote festivals als ‘Glastonbury’en ‘Sziget’ contactloos betalen met je bankpas of creditcard. De overstap van muntjes naar pinoplossingen is al enige tijd aan de gang onder festivalorganisatoren. Tel daarbij op dat Nederland voorop loopt in contactloos betalen en het is een kwestie van tijd voordat andere Nederlandse festivals het cashless voorbeeld volgen. In 2018 volgen onder andere ook ‘Festival Macumba’, ‘Valhalla’ en ‘Milkshake’.

Contactloos en pinnen

‘Amsterdam Open Air 2018’ heeft plaatsgevonden in het Gaasperpark in Amsterdam. Contactloze pinapparaten zorgden voor een snelle en efficiënte afhandeling van transacties. ID&T is enthousiast over de samenwerking met Mastercard: “We zijn zeer verheugd over onze meerjarige samenwerking. Met de introductie van contactloos betalen en pinnen op het festival gaan we een traject aan waarbij beide partijen de intentie uitspreken om op zoveel mogelijk festivals cashless betalen uit te rollen de komende paar jaren.”

Hetzelfde betalingsgemak

Ook als het aan Mastercard ligt, bieden meer en meer festivals hetzelfde betalingsgemak. “Ons doel is om onze kaarthouders overal snel en gemakkelijk met hun pas of mobiel te laten afrekenen”, licht Arjan Bol, country manager Mastercard Nederland, toe. “We pinnen steeds vaker en overal. We denken daarom dat cashless betalen op festivals een enorme vlucht gaat nemen en kijken uit naar de ontwikkelingen na ‘Amsterdam Open Air’.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie