Naar inhoud

Het einde van de traditionele juridische dienstverlener

De digitalisering van standaardwerk en processen is een wereldwijde trend in iedere sector. Een sector die traditioneel achteraan loopt op het gebied van het implementeren van digitale vooruitgang is de juridische dienstverlening. De gemiddelde advocaat is tenslotte nog maar net bijgekomen van de transitie van briefpost naar e-mail. Dat achteraanlopen hoeft geen dag langer meer te duren. Vanaf nu kan iedere juridische dienstverlener, groot of klein, een one-stop-shop krijgen en daarnaast zijn processen optimaliseren. Mits hij uit hun vastgeroeste stramien stapt, uiteraard.

One-stop-shop

Dat is de insteek van de oprichters van FIRM.com, de one-stop-shop voor ondernemers inzake oprichting, boekhouding en contracten. Met het succes van het digitale initiatief kwamen er vragen van juridische dienstverleners. Hoe zorgen wij dat wij ook deze diensten aan kunnen bieden? Hoe concurreren wij tegen online platformen zoals het door Google ondersteunde RocketLawyer?
Deze vragen hebben geleid tot een nieuw concept: iedere dienstverlener zijn eigen juridische one-stop-shop. BV’s oprichten via het landelijk dekkende notarisnetwerk, het digitaliseren van eigen kantoormodellen en het inrichten van interne en externe kantoorprocessen. Met de plug-and-play Software-as-a-Service (SaaS) portal-oplossing van LegalThings kan iedere juridische dienstverlener nu zijn (notariële) dienstverlening uitbreiden, digitaliseren en automatiseren. En dat allemaal geheel white label, zodat het lijkt alsof het kantoor zelf het portal heeft gemaakt.

Smart-templates

De mogelijkheden van de digitale oplossing zijn letterlijk onbegrensd. Het is mogelijk om met de 150 – door gerenommeerde advocatenkantoren – vooropgestelde smart-templates aan de slag te gaan, intern en extern, of hun eigen kantoormodellen digitaliseren. Daarnaast is het mogelijk om (kantoor)processen te digitaliseren en derden op deze processen te betrekken in de vorm van workflows. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen het verrichten van een M&A-transactie in de geïntegreerde data-room, het opstellen van een echtscheidingsconvenant of de begeleiding van een aankoop van een kantoorpand. Zolang een proces te vatten is in een workflow, kan LegalThings het proces voor de klant digitaliseren.

Flexibele inrichting

De inrichting van een portal is bijzonder flexibel. Door middel van verschillende set-ups kan het product op maat gemaakt worden naar wens van de klant. LegalThings kan enerzijds gebruikt worden als Transfer-pricing module voor multinationals om internationale winstallocatie te optimaliseren, anderzijds als portal om de regionale, agrarische dienstverlening te automatiseren en lokale klanten lock-in te realiseren. In overleg met de consultants van de onderneming wordt beoordeeld hoe de ideale inrichting van het portal eruit moet komen te zien en hoe nieuwe verdienmodellen aangeboord kunnen worden.

Gemak voor gebruiker

Waar het voor veel van onze klanten uiteindelijk om draait is het gemak en de lock-in van de gebruiker van het portal. Door een klant in het portal te betrekken kan deze contracten opstellen voor een schijntje van de prijs van een advocaat en digitaal ondertekenen op de laptop en mobiele apparaten, dossiers aanleggen van zijn klanten en notificaties instellen ter herinnering aan belangrijke data in een bepaalde contracten. Wanneer een eindgebruiker eenmaal zijn belangrijke, zakelijke contracten aan een bepaalde plek toevertrouwt, is de ervaring dat een klant ook daadwerkelijk een klant blijft. Meer voor minder, dat is wat uiteindelijk telt voor de klant.

Toepassing blockchain

De digitale oplossing houdt ook nauwlettend de technologische ontwikkelingen in de gaten. Zo heeft LegalThings de eerste juridische toepassing van blockchain in huis, door ondertekende contracten in haar blockchain vast te leggen. Daarnaast wordt op dit moment de artificial intelligence bot Justice AI getraind om contracten uit te kunnen lezen op belangrijke datums en is er inmiddels een proof-of-concept van een smart-contract gerealiseerd. De oplossing betrekt de klanten op dergelijke innovaties en vraagt hen hier ook over mee te denken om zo een community van vooruitdenkers op te zetten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie