Naar inhoud

Het fundament van klantgerichtheid heeft meer aandacht nodig

Het onderscheidend vermogen van bedrijven en instellingen wordt steeds minder ingekleurd door de kwaliteit van de producten of diensten. In toenemende mate zien organisaties in dat een unieke klantbeleving het verschil maakt – of zelfs een essentiële hygiënefactor is. Het fundament van die klantgerichtheid wordt gevormd door de medewerkers. En juist die mensen op werkvloer ontberen veelal de noodzakelijke kennis en vaardigheden.

Zo heeft 37 procent van de flexwerkers en medewerkers met onregelmatig werk en ploegendiensten bijscholing nodig bij indiensttreding. Meestal gaat het hierbij om specialistische kennis en vaardigheden (46%). Maar opvallend is dat ook vaardigheden op het gebied van samenwerking en communicatie veelvuldig moeten worden opgekrikt (42%). Daarnaast gebeurt 39 procent van de bijscholing op het gebied van persoonlijke vaardigheden, zoals tijdmanagement, prioriteren en plannen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse werkgevers actief in verschillende branches en met verschillende groottes van Quinyx, aanbieder van software voor workforce management. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Powering the Powerhouse – Engaging and Empowering The Netherlands’ new generation of blue-collar workers’.

Collega’s dragen last op de schouders

Het gebrek aan kennis en vaardigheden heeft meerdere gevolgen voor organisaties. Zo zorgt het volgens 46 procent van de werkgevers voor een verhoogde werkdruk onder de rest van het personeel. Daarnaast leidt het tot moeilijkheden om aan de vereiste kwaliteitsnormen te voldoen (32%). Ook stelt 31 procent dat een tekort aan kennis en vaardigheden het introduceren van nieuwe processen belemmert. Werkgevers verwachten dat een tekort aan specialistische kennis en vaardigheden een daling van 13 procent in de bedrijfsgroei kan veroorzaken.

Investeren in flexibel personeel noodzaak

“Het bijbrengen van de benodigde kennis en vaardigheden is niet binnen één dag gedaan”, stelt Erik Fjellborg, chief executive officer van Quinyx. “Toch toont ons onderzoek aan dat werkgevers bereid zijn om zinvolle veranderingen voor medewerkers in hun bedrijf door te voeren en zo aantrekkelijker te worden voor de flexibele workforce. De juiste instelling is er dus. Om daadwerkelijk tot resultaat te komen moeten werkgevers investeren in hun flexibele personeel, door die medewerkers de benodigde trainingen en bijscholingsmogelijkheden te bieden. Zorgen voor bekwaam personeel is namelijk essentieel voor toekomstige productiviteit en economisch succes.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Quinyx.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie