Naar inhoud

Het gebruik van e-mail is in Nederland leeftijdsafhankelijk

We schrijven het jaar 1971 als de Amerikaanse softwareontwikkelaar Raymond Tomlinson als allereerste wereldburger een e-mailbericht verstuurd. E-mail is daarmee het alleroudste online communicatiekanaal dat we kennen. En nog steeds springlevend, want we kunnen ons nauwelijks een wereld voorstellen zonder e-mail. Al zijn er wel duidelijke verschillen in e-mailgebruik tussen – zeg – een belezen 68-jarige en een oriënterende 19-jarige, mede ingegeven door de sterke opkomst van social media.

Met het ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2018’ heeft Spotler, een onderneming gericht op e-mailmarketing en marketing automation, het gebruik van e-mail en social media in Nederland in kaart gebracht.

Gedragsverandering 65-plussers

Jonge Nederlanders hebben hun gedrag ten aanzien van e-mail en social media de afgelopen jaren nauwelijks aangepast. Deze groep heeft altijd een voorkeur voor WhatsApp gehad als persoonlijk communicatiemiddel. De grootste verschuiving zie je vooral bij 65-plussers. Het gebruik van WhatsApp voor persoonlijke communicatie steeg onder deze leeftijdsgroep van gemiddeld 23 procent in 2015 naar 34 procent in 2018. En e-mail nam af van 65 procent naar 51 procent. Al blijft het vertrouwde e-mail voor deze oudere Nederlander nog steeds het favoriete kanaal voor persoonlijke berichten.

Gepersonaliseerde e-mails

Het onderzoek leert dat vooral jongeren het liefst gepersonaliseerde e-mails ontvangen. Ondanks dat jongeren e-mail steeds minder gebruiken voor persoonlijke communicatie houden ze wel van gepersonaliseerde e-mailings. In de e-mailmarketing spreken we van een gepersonaliseerde mailing als de mailing aansluit op onze voorkeuren en interesses.

Oudere Nederlanders gebruiken e-mail nog volop in hun contact met vrienden en familie, maar er is veel minder waardering voor een persoonlijke e-mailbenadering als deze van een webshop afkomstig is. Terwijl jonge Nederlanders, die e-mail veel minder gebruiken voor berichten aan familie en vrienden, juist wel gecharmeerd zijn van gepersonaliseerde webshopmailings. Dit is één van de bijzondere inzichten die het onderzoek oplevert.

Persoonlijke en zakelijke communicatie

Ons e-mailadres is belangrijk voor persoonlijke communicatie en zakelijke contacten. En hoe ons e-mailgedrag er ook uitziet, zonder een e-mailadres kunnen we niet. Daarvoor is dit online adres veel te handig. Nederlanders gebruiken hun e-mailadres dan ook voor allerlei doeleinden.

Nederlanders komen in hun inbox zowel e-mails tegen van – bijvoorbeeld – de Belastingdienst als e-mails van hun favoriete webshop. En hier en daar zit er nog een mailtje tussen van de familie en een bevestigingsmail van de doorgegeven meterstanden. Kennelijk kunnen we dit allemaal uit elkaar houden en vinden we het totaal niet vreemd om datzelfde e-mailadres te gebruiken als we ons registreren voor social media.

Social media voor entertainment

Social media zijn vooral belangrijk voor communicatie, entertainment en het volgen van actualiteiten. Platforms als WhatsApp, Instagram en Facebook gebruiken we voor persoonlijke communicatie en om onze favoriete merken en persoonlijkheden te volgen. Misschien hier en daar om het laatste nieuws te lezen, maar we willen op deze platforms liever geen reclame zien en de enige meer officiële communicatie via social is de communicatie met klantenservices. 22 procent van de Nederlanders gebruikt hiervoor zijn social media.

Gebruik van e-mail

Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor persoonlijke communicatie en voor zakelijke contacten. Elk e-mailadres heeft de herkenbare vorm jansen@voorbeeld.nl. En nagenoeg iedere Nederlander heeft zo’n digitaal adres. Anno 2018 gebruiken we ons e-mailadres voor uiteenlopende doelen. Zo is ons e-mailadres een digitale kassabon voor aankopen in webshops, is het een sleutel om toegang te verkrijgen tot social media en ontvangen we er zowel reclame als officiële berichten mee. En natuurlijk gebruiken we ons e-mailadres voor persoonlijke communicatie.

E-mailnieuwsbrieven

94 procent van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven. Naast het woord e-mailnieuwsbrief kom je ook de woorden digitale nieuwsbrief of e-mailing tegen. Maar hoe je ze ook noemt, de Nederlander ontvangt ze graag. Slechts 6 procent van de Nederlanders ontvangt geen enkele e-mailnieuwsbrief.

Smartphone hét device

De smartphone is overduidelijk het meest gebruikte device om e-mails op te lezen. Nog niet zo lang geleden – in 2014 – las gemiddeld 30 procent van de Nederlanders zijn e-mail het liefst op een smartphone. In 2018 is dat inmiddels gemiddeld 46 procent. Nummer 2 is de laptop met gemiddeld 25 procent, gevolgd door de desktop met 20 procent en de tablet met 9 procent.

Aanschaf producten of diensten

72 procent van de Nederlanders schaft wel eens iets aan via een e-mailnieuwsbrief. De e-mailnieuwsbrieven die Nederlanders ontvangen, zetten ons ook aan tot het doen van aankopen. 72 procent van de Nederlanders schaft via zo’n mailing wel eens iets aan. Voor online marketeers is dit een prettige boodschap. Het kanaal e-mail blijft een commercieel succesnummer.

Transactiemails en verjaardagsmails

Transactiemails en verjaardagsmails zijn populair onder de Nederlanders. Als je vraagt aan Nederlanders welk type commercieel bericht wij prettig vinden, blijken wij gevoelig voor een leuke verjaardagsattentie. Gemiddeld 47 procent van de Nederlanders waardeert deze aandacht. En natuurlijk willen we graag een bevestiging ontvangen als we iets gekocht hebben en vinden we het prettig om de factuur in onze inbox te ontvangen. 66 procent van de Nederlanders ontvangt deze transactiemails graag.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Spotler.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie