Naar inhoud

Het gedrag van de verschillende generaties op social media

Het is voor bedrijven en instellingen ondertussen wel duidelijk dat social media veel gebruikt worden. Dit biedt natuurlijk talloze mogelijkheden. Maar wie gebruikt welke kanalen? En hoe zit het met de vorig jaar ingezette daling van het gebruik van Facebook? Heeft de oproep van Arjen Lubach om afscheid te nemen van Mark Zuckerberg zijn vruchten afgeworpen? Nederlanders maken zich inderdaad meer zorgen om hun privacy, maar dit leidt niet per se leidt tot het verwijderen van accounts. Onze hechting aan dit medium is namelijk groter dan de verontwaardiging over het gerommel met persoonlijke gegevens.

Dit leert het onderzoeksrapport ‘What’s happening online 2018?’ van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. De verworven inzichten uitgesplitst naar de verschillende generaties: digital natives, millennials, generatie X en babyboomers. Een overzicht van de verschillen en de overeenkomsten.

Digital natives

Digital natives – jongeren die zich in de leeftijdsgroep van 14 tot en met 21 jaar bevinden – richten zich sterk op hun leeftijdsgenoten en communiceren online intensief met elkaar. Door het delen van content en het veelvuldig taggen, liken en sharen van elkaars posts houden zij hun sociale leven op peil. Via Instagram zoeken zij inspiratie voor hun looks, Snapchat is meer voor de één-op-één-communicatie.

Deze jongeren communiceren vooral visueel en verslinden de ene vlog na de andere op YouTube. Daarnaast zijn ze vergroeid met hun smartphone, omdat zij niet beter weten dan dat deze er altijd is en ze altijd online kunnen zijn. Het voelt voor hen dan ook vanzelfsprekend om alles met dit device te doen. Want wie heeft nog een laptop of desktop nodig met de toenemende kwaliteit van smartphone-functies?

Millennials

Millennials – die een veelbesproken generatie vormen die thans in de leeftijdscategorie van 22 tot en 36 jaar zit – zijn het meest digitaal van alle generaties. Gemiddeld zijn zij met de meeste devices online. Ze gebruiken nieuwe toepassingen om hun leven wat gemakkelijker en aangenamer te maken. Zo zijn ze heer en meester in online shoppen en bankieren met hun smartphone. In hun drukke leven is het bestellen van boodschappen en avondeten inmiddels de normaalste zaak van de wereld.

Net als de digital natives communiceren ook millennials steeds visueler. Dit is onder andere te zien in een flinke stijging in het gebruik van Instagram en Snapchat. Van Facebook maken zij minder gebruik dan voorheen, al is het deleten van hun account nog een brug te ver.

Generatie X

De praktische generatie X – leeftijdsgroep van 37 tot en met 56 jaar – kijkt graag eerst de kat uit de boom en hoeft niet zo nodig bij de early adopters van bijvoorbeeld virtual reality of het nieuwste medium te horen. Toch worden de verschillen met de jongere generaties op sommige vlakken kleiner. Zo bestellen mensen uit de generatie X steeds vaker hun avondeten online en groeit het aantal dat via de smartphone video’s kijkt en producten koopt gestaag.

Ook zien we dat het gebruik van internet op de televisie is toegenomen en kijkt een aanzienlijke groep inmiddels wel eens series of films via Netflix. Op social media zijn ze vooral actief op WhatsApp en Facebook. Deze kanalen gebruiken ze nog meer dan vorig jaar.

Babyboomers

De oudere generatie babyboomers – leeftijdsgroep van 57 tot en met 72 jaar – staat midden in het leven en doet veel online. Een ruime meerderheid gebruikt naast de gewone laptop of desktop een smartphone en een tablet. Babyboomers kopen en bankieren veel online, maar gebruiken voor deze zaken hun smartphone minder vaak dan jongere generaties. Toch zien we aan de groei in het gebruik van de smartphone voor deze activiteiten dat de acceptatie steeds groter wordt.

Ook op social media zijn babyboomers flink actief. Ze appen erop los en hun gebruik van Facebook vermindert voorlopig nog niet. Ook zijn deze ouderen op YouTube te vinden. Zij kijken meer dan de jongere generaties naar het journaal op dit platform.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie