Naar inhoud

Het gevoel van Kerstmis vasthouden op jouw marketingkanalen

De wereldberoemde kerstcommercial van de Britse warenhuisketen John Lewis is de wereld ingestuurd, Mariah Carey’s ‘All I Want for Christmas is You’ staat in de top 40, 3FM is gestart met ‘Serious Request: The Lifeline’ om geld in te zamelen voor Het Rode Kruis en wanneer je door de straten loopt, zie je kerstboomsilhouetten met lichtjes en kleurrijke kerstballen. Dat kan maar één ding betekenen: Kerstmis is in aantocht!

Voor marketeers is dit de belangrijkste tijd van het jaar. Daarom zijn ze al maanden bezig met het voorbereiden van de campagnes, als goed voorbereide families die al maanden wenslijstjes samenstellen. Maar wanneer de feestdag eindelijk daar is, dreigt alles stil te vallen. En dat is natuurlijk jammer. Daarom zijn dit drie tips om tijdens de kerstperiode nog even dat kerstgevoel vast te houden.

1. Kerstmis is overal

Billy Mack zong het al in ‘Love Actually’ maar het is echt zo: Kerstmis zie je overal. Dus merken mogen gerust all the way gaan wanneer het aankomt op kerstsfeer.

Netflix is daar een mooi voorbeeld van. In aanloop naar de kerstperiode lanceert het platform aan de lopende band kerstfilms. De streamingdienst heeft zelfs een apart feestdagenfilter. Dit jaar heeft de dienst maar liefst 8 (!) nieuwe kerstfilms gelanceerd. Daarnaast kunnen abonnees ook blijven genieten van de echte kerstklassiekers, zoals ‘The Holiday’ en ‘Love Actually’.

Maar het gevoel zit soms ook in de kleine dingen verstopt. Zo heeft Spotify in 2018 de lay-out van de muziekstreamingdienst aangepast tijdens de feestdagen. Er dwarrelden sneeuwvlokjes over het scherm en de afspeelbalk had de vorm van een rood-wit gestreepte candy bar – kleine aanpassingen met een groot kersteffect!

2. Vermijd tsunami’s aan e-mails

Het aantal e-mails dat consumenten tijdens deze periode ontvangen is immens. Merken belagen hun klanten met advertenties, kortingen en andere aankondigingen. Verloren moeite zo blijkt, want maar weinig mensen lezen effectief hun e-mails tijdens de kerstperiode. E-mailmarketeers kunnen beter kiezen voor een andere strategie.

Een voorbeeld is John Lewis, de Britse warenhuisketen, waar alles draait rond de jaarlijkse kerstcommercial. Eén televisiespot brengt het hele land in ontroering. De reclame is zelfs zo populair dat mensen er ieder jaar op zitten te wachten. De advertentie van vorig jaar met John Lennon heeft op YouTube al meer dan 14 miljoen views gehaald. Wanneer mensen bewust een advertentie opzoeken, weet je als merk dat je geslaagd bent.

Als e-mail voor jou toch de beste manier blijft om met consumenten te communiceren, hou dan rekening met deze vier basisregels:

  1. Geen veranderingen – Consumenten kennen hun weg en weten waar ze naartoe moeten voor hun last-minute aankopen. Ga niet plots de hele infrastructuur van je kanalen veranderen.
  2. Denk aan je doelgroep – Hou je e-mailinglijst schoon. Inactieve e-mailadressen kun je beter laten gaan, want deze zorgen ervoor dat je e-mail een verstopte plaats krijgt in de inbox van je potentiële klant.
  3. E-mail niet ondoordacht – Ga je klanten niet plotseling overspoelen met e-mails en aanbiedingen. Mailbox-providers kunnen dit als verdacht gedrag beschouwen, waardoor je bericht mogelijk als spam wordt gemarkeerd.
  4. Wees eerlijk in je onderwerpregel – Vertel geen leugens of misleidende aanbiedingen, maar wees to the point met interessante aanbiedingen of call to actions. Hoe meer activiteit je e-mail genereert, des te beter de positie in de mailbox is.

3. Automatiseren om te centraliseren

Om overzicht tijdens deze periode te bewaren kun je gebruikmaken van automatiseringsoplossingen, die je helpen jouw marketingcampagnes te managen. Zo’n marketingplatform, dat 360-graden-klantbeelden genereert, stelt merken in staat om een strategie voor digitaal te beheren door zichzelf aan verschillende situaties aan te passen. Dat doet dat systeem dankzij artificiële intelligentie, dat de actieve functionaliteiten aandrijft.

Dennis Peters is head of sales Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie