Naar inhoud

Het grote effect van een trage website op de Google-ranking

In zoekmachine-optimalisatie speelt de laadtijd van een webpagina een rol van importantie. Iedere zelfbenoemde expert op het gebied van search engine optimization (SEO) onderschrijft dit. Belangrijker is echter dat Google officieel heeft gemeld dat de snelheid waarmee websites laden een belangrijke factor voor de ranking in de zoekmachine is. Hoe sneller een webpagina laadt, des te hoger de site wordt geschaald. Dit is logisch aangezien de volledige gebruikerservaring wordt bepaald door de snelheid waarmee een pagina laadt. Uiteraard geldt dit ook voor de ervaring van websites op mobiele apparaten.

Het belang van korte laadtijden

Lange laadtijden zijn in de eerste plaats vervelend voor gebruikers. En ook al gaat het bij laadtijden soms om milliseconden, een recent onderzoek van IT-dienstverlener Akamai toont aan dat een vertraging van 100 milliseconden bij de laadtijd van je webpagina de conversie 7 procent doet dalen. Een vertraging van 2 seconden verhoogt de bounce rate zelfs met maar liefst 103 procent. Met andere woorden, je verliest dan ruim de helft van je publiek in 2 seconden.

Technische problemen websites

Marketingplatform SEMrush heeft onderzoek gedaan naar hoeveel sites te kampen hebben met technische problemen die leiden tot lange laadtijden. Het bedrijf heeft 150.000 willekeurige sites op zowel de desktop als het mobiele device geanalyseerd. De conclusie is dat 83 procent van deze websites te kampen heeft met problemen die ervoor zorgen dat laadtijden van websites te lang zijn en dat het openen van een website te lang duurt.

Inzicht functioneren websites

Het onderzoek is uitgevoerd met de site-audit-tool van het bureau. Hiermee kunnen rapporten worden gemaakt die inzichtelijk maken hoe websites functioneren. In dit specifieke onderzoek heeft het instrument aangetoond dat negen issues het vaakst voorkomen en dus de meeste impact hebben op de laadtijden van websites.

De infographic laat zien hoeveel procent van de 150.000 websites te maken heeft met technische problemen. Het laat tevens zien dat ruim 68 procent van de onderzochte websites te kampen heeft met unminified JavaScript en CSS files. Kortom, de files staan nog in minified code op de website. Dit leidt tot onnodige vertraging en belasting van het systeem waarop de browser draait.

Het volledige onderzoek is te lezen op de blog van SEMrush. Daar staat ook hoe de problemen kunnen worden opgelost.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie