Naar inhoud

Het grote potentieel van social media als recruitmentkanalen

Social media zijn in een relatief korte tijd een vast onderdeel van het dagelijks leven geworden. Ook in het territorium van de werving en selectie van nieuwe medewerkers nemen deze kanalen een groeiende positie in. Op dit terrein is LinkedIn al vanaf de lancering onbetwist het belangrijkste platform. Maar 5 procent van de Nederlanders solliciteert inmiddels ook wel eens via Facebook, Instagram of Snapchat.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders die Facebook, Instagram of Snapchat gebruiken. Het is uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier in opdracht van Pro Contact, een onderneming die zich richt op inbound recruitmentcampagnes. De studie verschaft een beeld over de ervaring met en de mening over vacatures die op social media anders dan LinkedIn worden verspreid in Nederland.

Vacatures op Facebook, Instagram en Snapchat

Meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking (58%) is op de hoogte van vacatures die op deze manier verspreid worden. Jongeren van 18 tot en met 34 jaar (65%) zijn er vaker bekend mee dan Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar (57%) en 50 tot 65 jaar (49%). Opvallend is dat laagopgeleiden (17%) bijna twee keer zo vaak hebben gesolliciteerd via Facebook, Instagram of Snapchat dan hoogopgeleiden (9%).

Oplossing voor aanhoudende arbeidskrapte

Meer dan de helft van de respondenten vindt solliciteren via Facebook, Instagram en Snapchat vernieuwend (52%). 47 procent ervaart deze manier als makkelijk. Deze Nederlanders zijn werkzaam in de sectoren gezondheidszorg (53%), dienstverlening (53%) en techniek, productie en bouw (49%). In deze branches bevinden zich veel latent werkzoekenden die middels innovatieve en makkelijke recruitmentoplossingen wel te verleiden zijn tot solliciteren. Zo heeft bijna een op de zeven respondenten uit de techniek, productie en bouw al eens via deze kanalen gesolliciteerd (13%). Voor de branches die al jaren kampen met een flinke arbeidstekorten is dit een positieve ontwikkeling.

Potentieel voor inbound recruitmentcampagnes

“Het potentieel van Facebook, Instagram en Snapchat om inbound recruitmentcampagnes in te zetten is enorm”, stelt Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact. “Met name starters, technisch personeel en laagopgeleiden staan open voor een nieuwe manier van werven. Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen. Zeker voor arbeidsmarkten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant. Het is positief om te zien dat Nederlanders deze manier van werven ook zo ervaren. Dit bewijst dat innovatieve oplossingen zoals campagnes via social media ook daadwerkelijk het verschil kunnen maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie