Naar inhoud

Het handvest voor lonende marketing in dit nieuwe decennium

In het marketingvakgebied draait het al geruime tijd meer dan alleen om product, prijs, plaats, promotie – de Nederlandse vertaling van product, price, place, promotion , de variabelen die Jerome McCarthy in 1960 essentieel achtte voor de marketingaanpak. De wereld is sedertdien veranderd en dat heeft ook gevolgen voor de hedendaagse invulling van de marketing. Dit is mijn persoonlijke marketinghandvest met 35 uitgangspunten voor marketing in dit nieuwe decennium.

1. Van definiëren van statische markten naar ontwikkelen van dynamische arena’s.

2. Van vechten met concurrenten naar samenwerken met partners.

3. Van onderzoeken van markten naar begrijpen van klanten.

4. Van denken voor klanten naar praten met klanten.

5. Van verzamelen van klantdata naar benutten van klantinzichten.

6. Van formuleren van merkbelofte naar realiseren van merkgeloofwaardigheid.

7. Van aanbodgericht werken naar klant-gedreven handelen.

8. Van push via ketens en pijplijnen naar pull met netwerken en platformen.

9. Van promoten van productkenmerken naar vervullen van klantbehoeftes.

10. Van genereren van leads naar creëren van meerwaarde.

11. Van online & offline marketing naar geïntegreerde marketing.

12. Van vullen van de verkooptrechter naar inspelen op de reis van de klant.

13. Van sturen op klanttevredenheid naar optimaliseren van klantbeleving.

14. Van promotie door adverteren naar mond-tot-mondreclame door ambassadeurs.

15. Van multi- & omni-channel marketing naar 24/7-dienstverlening.

16. Van klant centraal naar mens centraal.

17. Van bereiken van doelgroepen naar raken van mensen.

18. Van kopen van aandacht naar verdienen van vertrouwen.

19. Van vertellen van verhalen naar luisteren naar mensen.

20. Van gepersonaliseerde massamedia naar persoonlijke micro-interactie.

21. Van transactionele klantwaarde naar klantcommunitywaarde.

22. Van externe merkpropositie naar internal branding.

23. Van solistisch werkende marketingafdeling naar multidisciplinaire businessteams.

24. Van marketingbeleid voor de lange termijn naar een rolling marketingstrategie.

25. Van traditionele marketingmedewerker naar specialist digitale marketing.

26. Van marketingadviseur naar regisseur klant-gedreven ondernemen.

27. Van directeur marketing naar directeur tevreden klanten.

28. Van kijken naar het verleden naar verkennen van de toekomst.

29. Van tellen van likes, clicks & bricks naar sturen op resultaat.

30. Van gissen is missen nar meten is weten.

31. Van marketingkosten op de korte termijn naar bedrijfsinvesteringen op de langere termijn.

32. Van focus op aandeelhouderswaarde naar focus op betekenisvol ondernemen.

33. Van praten over betekenisvolle marketing naar tonen van betekenisvol gedrag.

34. Van why, what & how naar love to buy, easy to buy & easy to remember.

35. Van grote vergezichten naar elke dag een stapje verder.

Sjors van Leeuwen is eigenaar van adviesbureau Indora Managementadvies en initiatiefnemer en coördinator van het Zorgmarketingplatform. Hij is ook auteur van het boek ‘Wendbare strategie op één A4 – Inclusief Wendbaarheidscanvas’ en coauteur van het boek ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie