Naar inhoud

Het intense dilemma van de onbereikbare smartphone-gebruiker

Het onderhouden van digitaal contact is inmiddels een essentieel onderdeel van ons sociale leven. De telefoon wordt volop ingezet om blijk te geven van liefde en aandacht aan familie, vrienden en geliefden. Mensen die hun digitale apparaatjes niet kunnen gebruiken, maken zich vooral zorgen dat ze niet in staat zijn een familielid te helpen als er problemen zijn (52%). Daarnaast is 43 procent bezorgd over het feit zelf niet bereikbaar te zijn voor familie of vrienden en hen niet ongerust wil maken.

Dat leert een onderzoek van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab. Ondanks de afhankelijkheid van een digitale verbinding doet 22 procent van de mensen er niets aan om hun apparaatjes werkend en online te houden, controleert slechts 29 procent het niveau van de accu en checkt maar 1 op de 5 (21%) personen regelmatig of zijn apparaatje nog in orde is.

Gevolgen niet-werkende verbinding

De gevolgen van een niet-werkende verbinding kunnen variëren van eenvoudigweg het missen van een afspraak (26%) tot langdurige problemen, waarbij 1 op de 10 (10%) van de ondervraagden toegeeft problemen met de levenspartner te hebben omdat de accu van het mobieltje leeg was, het smartphone op een andere plek lag of gestolen was. Daarmee is de bezorgdheid over het niet bereikbaar zijn en de invloed op ons liefdesleven groot.

Zakelijke en sociale problemen

Niet alleen relaties raken hierdoor verstoord: veel mensen komen in de problemen wanneer hun digitale apparaatje hen niet meer door hun dagelijkse leven heen leidt. Van de respondenten die te maken hebben gehad met verbindingsproblemen, heeft een vijfde (20%) een zakelijke of educatieve kans gemist, is 16 procent verdwaald geraakt en kwam 1 op de 10 (12%) niet opdagen bij een sociale gelegenheid zoals een feestje.

Niet nakomen van afspraken

Ter illustratie, je hebt met jouw partner afgesproken een belangrijk jubileum te vieren. Plotseling realiseer jij je dat je te laat komt. Je moet dat aan jouw partner laten weten – je wil immers niet dat deze zich onbemind of in de steek gelaten voelt. Maar als je contact wilt opnemen, blijkt dat de accu van jouw mobiele telefoon leeg is. Dat komt de sfeer op jullie feestje niet ten goede.

Digitaal verbonden blijven

“Digitaal verbonden zijn speelt een grote rol in ons dagelijkse leven”, aldus Harco Enting, general manager van Kaspersky Lab Benelux. “Zoals het onderzoek laat zien, komen mensen vaak in de problemen als ze hun digitale apparatuur niet kunnen gebruiken. Ze missen kansen, verdwalen en maken zich zorgen om elkaar. Het is van essentieel belang dat er meer wordt gedaan om onze apparatuur beter te beschermen en zodoende de digitale verbinding open te houden.”

Voorkomen sociale problemen

Kaspersky Security Cloud helpt bij het voorkomen van dergelijke sociale problemen. Door zijn adaptieve beveiliging kunnen gebruikers hun apparatuur online houden en zo problemen met geliefden vermijden. De oplossing omvat verschillende functies zodat gebruikers van Mac, Windows, iOS en Android een digitaal leven kunnen leiden, zonder risico op verbindingsverlies wanneer dat het hardst nodig is. Een paar voorbeelden:

  • Altijd weten of kinderen bereikbaar zijn. Met de nieuwe functie Battery Tracker in Kaspersky Safe Kids zijn ouders ervan op de hoogte of hun kinderen wel of geen verbinding met hen kunnen maken. De ouders krijgen een melding wanneer de accu van het mobieltje van hun kind leeg raakt.
  • De ander niet in het ongewisse laten bij vertraging voor een afspraak. Device Power Consumption vertelt in hoeverre de accu van het Android-apparaat is opgeladen en hoeveel tijd er nog is voordat deze helemaal leeg is. Zodoende is het mogelijk om anderen op de hoogte te brengen voordat het te laat is.
  • Mobiel apparaatje kwijt? Laat dit niet het einde van een relatie of carrière zijn. Met behulp van de Anti-Theft-functie kan een Android-apparaat worden opgespoord, zodat deze is terug te vinden. Die belangrijke boodschap is alsnog te versturen. Gebruikers kunnen hiermee het alarm van hun verloren apparaat aanzetten, het toestel vergrendelen en opsporen en zelfs een foto maken van degene die het op dat moment gebruikt.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie