Naar inhoud

Het internet geeft een nieuw elan aan de Friese winkelstraat

Het gemak van online shoppen heeft veel winkelcentra veranderd in halve spooksteden. Een uniek project in Friesland, dat binnenkort in de rest van Nederland wordt uitgerold, moet daar verandering in brengen. Een groep Friese ondernemers gebruikt de mogelijkheden die internet biedt om winkelstraten nieuw leven in te blazen. Winkeliers zijn enthousiast: “Dit bespaart me veel advertentiegeld op social media.”

Het begint bijna een vertrouwd beeld te worden in Nederlandse winkelstraten: leegstaande panden en ‘Te Huur’-bordjes. Bijna 10 procent van de winkelvloeroppervlakte in Nederland staat leeg, leren cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). De voornaamste oorzaak? De toename van online shoppen.

Extra verkoopkans

Met een nieuwe oplossing bindt OF-Connect uit Drachten de strijd aan met die leegstand. Met de marketingapplicatie OF-Cityplan worden de wensen van consumenten en het aanbod van lokale ondernemers aan elkaar gekoppeld. En in tegenstelling tot Facebook en Google worden deze gegevens slechts gedeeld met de lokale ondernemers die de klant zélf heeft geselecteerd. De aanbiedingen gelden alleen in de winkel, waardoor de consument wordt aangemoedigd de winkel te bezoeken – in plaats van online te kopen. Zo profiteert hij van een unieke korting of aanbieding en wordt de winkelier met het bezoek een extra verkoopkans geboden.

Tegen de uitholling

“Dit is een initiatief om de uitholling van de lokale economie tegen te gaan”, vertelt Gert de Lange, een van de initiatiefnemers van OF-Cityplan. “Deze oplossing maakt winkeliers zichtbaarder, verbetert hun communicatie en vergroot hun kennis van de lokale klandizie. Bovendien profiteren consumenten van aanbiedingen die aansluiten bij hun voorkeuren.”

Echte interesse

Modezaak La Moda uit Drachten heeft meegedaan aan de pilot van het plan en in die periode tientallen geïnteresseerde klanten gezien die zich abonneren op haar communicatiekanaal. “Deze mensen kan ik direct informeren over de nieuwste aanbiedingen in de winkel”, zegt eigenaar Ruth Hut. “Ik merk dat vooral persoonlijke aanbiedingen zeer worden gewaardeerd. Op social media blijft het bij likes en volgers, maar je kan er nauwelijks uit opmaken waarin klanten echt geïnteresseerd zijn. Dankzij dit initiatief weet ik dat wel. Dit bespaart me veel geld op social media en andere advertentiekanalen.”

Voor de verbinding

“Wij willen consumenten, verenigingen en lokale ondernemers met elkaar in verbinding brengen, want dat is hard nodig”, aldus De Lange. “De lokale economie wordt volledig uitgemoord door grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven jaar op jaar verliezen te draaien om marktaandeel te veroveren, ten koste van de lokale economie en daarmee lokale leefbaarheid.”

Internet als kans

Na de succesvolle pilot in Friesland is het nu de beurt aan de rest van Nederland. “Internet is geen gevaar voor winkeliers, maar juist een kans”, stelt De Lange. “Maar dan moeten zij internet wel op de juiste manier inzetten. Wij bieden dé tool voor verenigingen en lokale ondernemers om het heft weer in eigen handen te nemen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie