Naar inhoud

Het Internet of Things draagt bij aan betere klantervaring

Meer omzet, lagere kosten en zelfs meer betrokkenheid van werknemers. Klinkt goed, toch? De bedrijven die meededen aan een onderzoek van IT-dienstverlener Dimension Data – uitgewerkt in het ‘2017 Global Customer Experience (CX) Benchmarking Report’ – geven aan dat dit voor hen belangrijke gevolgen zijn van een betere customer experience. Meer dan 8 op de 10 bedrijven zien een goede klantbeleving als onderscheidend vermogen. En toch geeft slechts 1 op de 3 zijn eigen diensten een 8 of hoger.

Werk aan de winkel dus, dat zien ook elektronicabedrijven. Het liefst gaat er geen product de toonbank meer over dat niet te verbinden is met het internet. De reden? Het Internet of Things. De eerste successen in het verbeteren van klantervaringen zijn inmiddels geboekt en beloven veel goeds voor de toekomst. Een interessant voorbeeld is een oplossing voor parkeren.

Het nieuwe parkeren

Connected parking biedt nieuwe mogelijkheden om klanten nog betere service te bieden. Denk aan:

  • Sensoren in de grond die de beschikbaarheid van parkeerplekken in parkeergarages in de gaten houden en deze informatie naar de IoT-cloud sturen. Het voertuig dat op dat moment naar een parkeerplaats zoekt, ontvangt deze gegevens en wordt rechtstreeks naar het lege parkeervak geleid. Tegelijkertijd wordt de bezetting ook centraal gecommuniceerd, zodat voertuigen niet meer hoeven rond te rijden over een parkeerplaats die allang vol is.
  • Community-based parkeren. Inwoners van een bepaalde buurt of wijk hebben toegang tot een app, waarin altijd real-time informatie beschikbaar is over de bezetting van parkeerplaatsen in de straat.
  • Automatische valet parking. Ultrasoonsensoren die geïntegreerd zijn in de zijkant van een voertuig Scannen van de omgeving en zoeken naar geschikte parkeerplekken. Het systeem berekent vervolgens de optimale stuurbewegingen en begeleidt de bestuurder van het voertuig automatisch bij het inparkeren en bij het uitrijden.

Zelf doen

Connected parking is eigenlijk de Uber-versie van het huidige parkeren: via je smartphone vinden wat je zocht, ervoor betalen en rechtstreeks hulp krijgen als dat nodig is. Net zoals Uber een einde maakte aan de frustratie van het vinden van een taxi, rekent connected parking af met de frustratie van parkeren.

Bij het Internet of Things draait het uiteindelijk allemaal om het verbeteren van selfservice. Klanten willen steeds meer zelf doen en IoT stelt bedrijven in staat zo’n persoonlijke selfservice te bieden. Terugkomend op het eerder genoemde onderzoek: 18 procent van de ondervraagde bedrijven bestempelt IoT als een van de meest invloedrijke factoren op zijn CX de komende 5 jaar.

De marktleiders voorbij

Hoe kun jij je nu voorbereiden op deze veranderingen? Het is eerst en vooral zaak CX te zien als een integraal onderdeel van je algehele digitale transformatie. Begin dus niet zomaar, maar bekijk wat er precies nodig is op basis van de behoeften van de business.

Daarnaast kan het zomaar zijn dat je tot de conclusie komt dat je niet de juiste kennis in huis hebt. Zorg er dan voor dat je specialisten aantrekt die je op weg helpen. Onthoud dat de gevestigde marktleiders op dit moment worden ingehaald door de bedrijven die de door de digitale revolutie gecreëerde kansen met beide handen aangrijpen. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat het topkwartiel van de organisaties tot tien keer beter presteert dan gemiddelde bedrijven. Dus wil jij er zeker van zijn dat je organisatie ook in de toekomst nog succesvol is? Maak dan nu de juiste keuzes in je CX- en digitale strategieën.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dimension Data.

De auteur is business unit manager communications bij IT-dienstverlener Dimension Data.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie