Naar inhoud

Het Internet of Things is geruisloos ingevoerd in Nederland

Bijna onopgemerkt is het Internet of Things ingevoerd in Nederland. Zo heeft inmiddels meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens (54%) een slimme meter. Een slimme meter is een digitale meter waarvan de standen op afstand worden uitgelezen door de energieleverancier en de netbeheerder. Je hoeft dus geen meterstanden meer door te geven aan je energieleverancier. Ook hoeft er geen meteropnemer meer periodiek bij je langs te komen om die standen te controleren.

Concreet hebben in 2019 al ruim 4 miljoen huishoudens in Nederland een slimme meter. Ten opzichte van 2018 is het aantal bezitters gestegen met 18 procent. Dit blijkt uit de ‘Smart Home Monitor’, een grootschalig onderzoek onder 4.700 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope.

Slimme meter bij 30 procent huishoudens nog niet aangeboden

Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80 procent van de Nederlandse huishoudens de gas- en stroommeters vervangen zijn door slimme meters. Bij drie op de tien huishoudens is de slimme meter niet of nog niet aangeboden. Dit zijn omgerekend meer dan 2,3 miljoen huishoudens. Van alle provincies heeft Utrecht het hoogste percentage huishoudens met slimme meters (59%). Friesland heeft het laagste percentage met 44 procent.

500.000 huishoudens in Nederland weigeren slimme meter

In totaal hebben meer dan 500.000 huishoudens de slimme meter geweigerd. 8 procent van de niet-bezitters twijfelt daarnaast nog of men überhaupt zo’n meter wil. Dit zijn de belangrijkste redenen om een slimme meter te weigeren:

In de provincies Zuid-Holland, Flevoland en Noord-Holland worden iets meer slimme meters geweigerd dan in andere provincies.

Slechts een kwart gebruikt verbruiksmonitor-app

Consumenten zijn nog niet erg bewust bezig met het doorlopend volgen van hun energieverbruik. Zo heeft op dit moment slechts 26 procent een app op de smartphone om het verbruik te monitoren.

De consumenten die wel een app geïnstalleerd hebben, noemen de apps van Eneco (27%), Nuon (12%), Greenchoice (10%), Essent (10%) en Oxxio (7%) het vaakst.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie