Naar inhoud

Het is hoog tijd voor zorgvuldige bezinning bij Facebook

Wat ooit in alle onschuld begon als een digitale variant op het jaarboek dat onlosmakelijk is verbonden met Amerikaanse scholen en universiteiten, is inmiddels uitgegroeid tot een machtig medium. Facebook vormt een wereldwijde verbinding tussen mensen, waar bedrijven, instellingen en organisaties handig op in willen spelen. Het succes heeft echter ook keerzijden. De afgelopen tijd haalt het medium vooral het nieuws met dubieuze berichten die het etiket fake news krijgen. Bovendien is het kanaal allesbehalve cool onder jongeren. Mark Zuckerberg vindt het daarom tijd voor zelfverbetering.

Speuren naar nieuws

Wie vandaag zijn Facebook-account opent, moet goed zoeken naar authentieke berichten. Het waren juist die persoonlijke postings van familieleden, vrienden en bekenden die het medium tot een succes hebben gemaakt. Inmiddels is het kanaal een bonte verzameling gesponsorde berichten geworden, waar het echte verhaal van mensen in woord en beeld naar de achtergrond is verdwenen. Het is vergelijkbaar met de plaatselijke courant waar het speuren is naar het werkelijke nieuws tussen een overdosis aan advertenties.

Veel like, share & win

Het verdienmodel van het platform is momenteel voor een groot deel gebaseerd op like, share & win. Verder is het medium net als andere social media vooral een platform geworden voor commentaren gebaseerd op slecht gebakken lucht. Natuurlijk past Facebook – op basis van de ongelooflijke hoeveelheid data waarover het beschikt en het gebruik van slimme algoritmen – vormen van personalisatie toe. Maar die persoonlijke boodschappen staan nog in de kinderschoenen. Op de dag dat je 50 wordt, zit namelijk niet iedereen te wachten op een felicitatie van Henk Krol, de politieke leider van 50PLUS.

Werk aan de winkel

Natuurlijk heeft Facebook nog steeds een ongelooflijk groot aantal mensen aan zich verbonden. Maar de grote vraag is hoe betrokken die leden zijn. Jongeren – en gelijkgestemden – beschouwen het platform als een oubollig medium en zoeken hun vertier op andere kanalen als Instagram, Snapchat, YouTube of groepsapps op WhatsApp. Andere leden lijken in toenemende bewust te zijn van hun recht op privacy en laten daarom steeds vaker achterwege via het kanaal te melden waar ze hun vertier halen. Werk aan de winkel dus voor Facebook. En dat onderschrijft Mark Zuckerberg op zijn eigen medium.

Persoonlijke uitdaging

“Ieder jaar ga ik een persoonlijke uitdaging aan, een prikkel om iets nieuws te leren”, vertelt Zuckerberg. “Zo ben ik de afgelopen jaren de uitdagingen aangegaan om in 12 maanden alle Amerikaanse staten te bezoeken, 365 mijl hard te lopen, een systeem gebaseerd op kunstmatige intelligentie voor mijn huis te bouwen, 25 boeken te lezen en de taal Mandarijn te leren. Met deze uitdagingen ben ik in 2009 begonnen. Dat eerste jaar verkeerde de economie in een diepe recessie en was Facebook zeker nog geen winstgevend onderneming.”

Veel werk te verrichten

“Voor ons was het destijds zaak te zorgen dat het platform een duurzaam businessmodel als basis kreeg. 2009 was een serieus jaar en ik droeg elke dag een stropdas om dat niet uit het oog te verliezen. 2018 kent naar mijn gevoel veel overeenkomsten met dat eerste jaar. De wereld voelt zich angstig en is verdeeld. En Facebook heeft veel werk te verrichten – of het nu gaat om onze gemeenschap te beschermen tegen misbruik en haat, te verdedigen tegen inmenging door nationale staten of ervoor te zorgen dat de tijd die op Facebook wordt doorgebracht goed wordt besteed.”

Verandering huidige beleid

“Mijn persoonlijke uitdaging voor 2018 is om me te concentreren op het oplossen van deze belangrijke kwesties. We zullen zeker niet in staat zijn alle fouten of vormen van misbruik te voorkomen, maar we maken momenteel te veel fouten om ons huidige beleid te handhaven en misbruik van onze tools te voorkomen. Als we dit jaar succesvol zijn, bevinden we ons aan het einde van 2018 op een aanmerkelijk beter pad.”

Bereiken duurzame oplossingen

“Dit lijkt op het eerste gezicht misschien geen persoonlijke uitdaging. Ik denk echter dat ik op dit moment meer leer door me intensief met deze kwesties bezig te houden dan door me op een geheel ander werkveld te richten. Deze kwesties raken aan vragen over geschiedenis, maatschappijleer, politieke filosofie, media, overheid en natuurlijk technologie. Ik kijk er naar uit om experts samen te brengen om deze onderwerpen te bespreken en ondersteuning te bieden aan het bereiken van duurzame oplossingen.”

Centralisatie versus decentralisatie

“Een van de interessantste vragen die op dit moment speelt in de technologie is bijvoorbeeld het thema centralisatie versus decentralisatie. Velen van ons zijn in de technologie terechtgekomen omdat we geloven dat een decentraliserende kracht meer aan de mensen kan geven. Niet voor niets zijn de eerste vier woorden van de missie van Facebook: ‘Geef mensen de macht.’ In het laatste decennium van de vorige eeuw en het eerste van deze eeuw geloofden de meeste mensen dat technologie een decentraliserende uitwerking zou hebben.”

Vertrouwen in belofte verloren

“Maar anno 2018 hebben veel mensen het vertrouwen in die belofte verloren. Met de opkomst van een beperkt aantal grote technologiebedrijven – en overheden die technologie gebruiken om hun burgers in de gaten te houden – geloven veel mensen dat technologie de macht alleen centraliseert in plaats van decentraliseert. Wel zijn er belangrijke tegengestelde trends, zoals encryptie en cryptocurrency, die de macht van gecentraliseerde systemen verkleint en mensen weer meer autonomie geeft.”

2018 het jaar van zelfverbetering

“Deze ontwikkelingen worden echter gekenmerkt door het risico dat ze moeilijker onder controle te houden zijn. Het is mijn uitdaging voor dit jaar om dieper op deze innovaties in te duiken en de positieve en negatieve aspecten van deze technologieën te bestuderen. Op deze manier kan ik het beste de inschatting maken hoe wij deze technieken voor onze diensten kunnen gebruiken. 2018 wordt hoe dan ook een serieus jaar van zelfverbetering voor Facebook.”

De toekomst van Facebook

De toekomst van Facebook voorspellen, dat is zoiets als je blind staren in een beslagen glazen bol. De positie van medium is evenwel dusdanig sterk dat we op korte termijn geen Hyves-toestanden hoeven te verwachten. De voortgaande afkeer van jongeren moet het platform echter wel zorgen baren, al wordt dat natuurlijk gecompenseerd door de toenemende belangstelling voor Instagram. Vast staat bovenal dat niet iedereen zich nog langer met de moraliteit van Mark Zuckerberg wil conformeren. En probeer die mensen maar eens een gepersonaliseerde boodschap op Facebook te sturen. Het zal nog lang onrustig zijn op de social media.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie