Naar inhoud

Het is nu tijd om de wereld van de externe data te ontdekken

Het is al jarenlang een duidelijk doel voor bedrijven om de interne data op orde te brengen. Nu dat steeds beter lukt, is het tijd om de focus te verleggen. Door zo lang te kijken naar datgene wat er binnen je organisatie gebeurt, vergeet je namelijk bijna dat externe data ook van invloed zijn op de prestaties van je organisatie. Hoog tijd dus om je langs alles wat je moet weten over externe data te gidsen.

Klantgegevens, het aantal verkochte producten en retourzendingen – allemaal voorbeelden van interne data. Hiermee kun je monitoren hoe goed je onderneming functioneert – en waar nodig bijsturen. Deze data worden pas écht interessant, wanneer je deze koppelt aan externe data. Er zijn verschillende manieren om externe data in te zetten.

1. Operationeel: meer file, meer bezorgmaaltijden

Stel, je verkoopt bezorgmaaltijden en een externe databron meldt dat er veel files worden verwacht. Dit betekent dat mensen later thuis zijn, vaak geen zin meer hebben om te koken en dus eerder geneigd zijn het avondeten te bestellen. Dat is het perfecte moment om bijvoorbeeld een nieuwsbrief met een aanbieding te versturen. Op deze manier kunnen externe data je concreet helpen om jouw dagelijks werk effectiever te maken.

2. Inzicht: de reden voor het succes van een campagne

Externe data kunnen jouw interne data verrijken, waardoor je duidelijkere inzichten krijgt. Als je bijvoorbeeld in de zomer een campagne voor jouw product inzet, wil je de effectiviteit ervan achteraf beoordelen. Natuurlijk stijgt je omzet door je campagne! Maar hoe weet je zeker dat het alleen daardoor komt? Misschien blijkt deze zomer wel heel afwijkende weersomstandigheden te hebben. Wellicht hebben je concurrenten deze zomer helemaal niet geadverteerd. Mogelijk is jouw bedrijf zeer positief in het nieuws gekomen. Dat zijn allemaal externe factoren die van invloed kunnen zijn. Die factoren kun je meenemen in de beoordeling van jouw campagne.

3. Strategisch: betere beslissingen nemen

Door externe data te koppelen aan interne data zorg je dat het nemen van betere beslissingen eenvoudiger wordt. Het geeft je de mogelijkheid om te kijken naar wat je klanten belangrijk vinden aan bijvoorbeeld je product. Wat zeggen ze op fora? Welke trends zie je hierin? Wat zijn de verkoopcijfers in jouw markt?

Open, zelf verzamelen of inkopen

Leuk, die externe data. Maar waar haal je deze dan vandaan? Tegenwoordig zijn er meerdere manieren om aan externe data te komen, te beginnen met open data. Verschillende instanties, zoals het KNMI, het CBS en de overheid, bieden gratis datasets aan. Daarmee kun je direct aan de slag. Daarnaast kun je externe data ook zelf verzamelen. Openbare informatie op websites kun je op een slimme manier uitlezen - scrapen. Let daarbij wel op dat een website daar toestemming voor geeft. Verder kun je externe data inkopen. Dataleveranciers bieden tegen betaling grote databases aan voor zowel business-to-business als business-to-consumer. Vaak zijn open data verrijkt met de resultaten van eigen studies, waardoor die data vollediger zijn en dus meer waarde hebben.

Eerst uitproberen, dan pas implementeren

Het toevoegen van externe datasets aan je bestaande data biedt enorm veel mogelijkheden. Maar het is niet verstandig om lukraak te beginnen. Start met het opstellen van een hypothese. Heb je een idee of gevoel dat er met externe data uit een bepaalde gebruikerscase meer te halen valt? Laat dat dan je pilot zijn. Probeer die hypothese uit en kijk eens of het werkt. Hebben de gekozen externe data effect? Pas als je voldoende bewijs hebt van de meerwaarde van de externe data, neem je de dataset op in je dataplatform zodat je er dagelijks gebruik van kunt maken.

Maak nóg beter het verschil

Met externe data ben je klaar voor het volgende niveau van data analytics. Het verrijkt je interne data en geeft een effectieve impuls aan de manier waarop je jouw bedrijf, je producten en je klanten ziet. Dus leun niet achterover als je jouw interne data op orde hebt, maar ga aan de slag met externe data!

Pim Wennekes is manager data science bij dataspecialist Riviq.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je zowel de waarde voor de klanten als de organisatie te verhogen.
  • Naast de opleiding schrijf je een managementplan over customer insight voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie