Naar inhoud

Het klassieke concert is het statussymbool van de beleving

Het festivalseizoen staat voor de deur en dit blijkt voor velen een ideale mogelijkheid om het eigen imago flink op te vijzelen. Nog meer dan festivals zijn het klassieke concerten waarbij de bezoekers pronken met het cultuurbezoek om de eigen status en identiteit op te poetsen. Onder de festivalbezoekers die op zoek zijn naar statusverhoging heeft het rondreizende theaterfestival de Parade de hoogste waardering. Het Rotterdamse filmfestival IFFR scoort het best onder degenen die met het festivalbezoek hun identiteit willen tonen aan de omgeving.

Dit blijkt uit de zevende editie van het ‘Cultuursector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders. De editie van 2018 is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente ontwikkeld. Het Anne Frank Huis is wederom de Nederlandse cultuurorganisatie met de sterkste reputatie. Andere opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:

  • de museumsector scoort beter dan ooit dankzij grote tentoonstellingen, maar wordt kwetsbaarder;
  • Heineken Music Hall verliest helft van zijn merkwaarde door naamswijziging in AFAS Live;
  • Bløf al 12 jaar populairste band; Metropole Orkest gesubsidieerde gezelschap met sterkste imago.

Bezoek festival en klassiek concert vooral voor opkrikken imago

“Niet alleen door de aanschaf van auto’s en horloges, maar ook met het cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is. Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen”, verklaren UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog. Eerder deden de twee hoogleraren vergelijkbaar onderzoek in de vakantiemarkt. “De vakantiekeuze blijkt vaak nog sterker gestuurd door het effect op de sociale omgeving dan bij cultuurbezoek. Alleen bij klassieke concerten speelt het uiten van je persoonlijkheid een nog grotere rol dan bij vakanties en bij festivalbezoek is het belang even groot.”

De professoren hebben ook een advies voor de culturele organisaties: “Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen. Bijvoorbeeld door museumbezoekers toe te staan een selfie te maken bij de topstukken, waarna ze deze kunnen delen op social media. Maar er zijn nog vele andere groeikansen: exclusiever profileren van cultuurbezoek, meer benadrukken van de sociale impact van dit bezoek op de omgeving, de bezoeker het aanbod zelf meer laten samenstellen – zoals bij festivals met blokkenschema’s – en de bezoeker meer laten participeren -zoals bij concerten met klappen.”

Top 6 statusverhoging door cultuurbezoek

  1. Klassiek concertbezoek
  2. Festivalbezoek
  3. Theaterbezoek
  4. Museumbezoek
  5. Bioscoopbezoek
  6. Popconcertbezoek

Top 6 identiteitsversterking door cultuurbezoek

  1. Klassiek concertbezoek
  2. Festivalbezoek
  3. Popconcertbezoek
  4. Museumbezoek
  5. Theaterbezoek
  6. Bioscoopbezoek

Parade favoriet onder statusverhogers, IFFR bij identiteitsversterkers

Onder de festivalbezoekers die op zoek zijn naar statusverhoging heeft het rondreizende theaterfestival Parade de hoogste waardering. Het Rotterdamse filmfestival IFFR scoort het best onder degenen die met het festivalbezoek hun identiteit willen tonen aan de omgeving.

Favoriete festivals voor bezoekers die hun status willen verhogen

  1. Parade
  2. IDFA
  3. North Sea Jazz Festival

Favoriete festivals voor bezoekers die hun identiteit willen versterken

  1. IFFR
  2. Parade
  3. Pinkpop

Museumsector scoort beter dan ooit dankzij grote tentoonstellingen

De Nederlandse museumsector heeft er niet eerder zo goed voorgestaan. Maar liefst 25 museale instellingen hebben inmiddels een nationale uitstraling. Bij de vorige meting van 2016 waren dit nog twintig musea. “Alle musea die in de afgelopen twee jaar tot de selectie van Nederlandse topmusea zijn toegetreden, hebben hun groei te danken aan spraakmakende tentoonstellingen. Het Noordbrabants Museum, dat in 2016 ruim 400 duizend bezoekers trok voor de Jeroen Bosch-tentoonstelling, is hiervan hét grote voorbeeld”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

“De nieuwe tentoonstellingstrend heeft echter ook een keerzijde”, vertelt Beerda. “Als een museum even geen toptentoonstelling heeft, is het ook snel vergeten. Zo nam Paleis Het Loo, met zijn succesvolle royalty-tentoonstellingen, in 2016 nog de derde plaats in op de ranglijst van sterkste museummerken. Twee jaar later is de gemiddelde Nederlander het museum vergeten nu er geen tentoonstellingen zijn vanwege een verbouwing.”

Alle musea met een nationale reputatie in 2018

(plus positie in 2016)

  1. (1) Anne Frank Huis
  2. (2) Rijks Museum
  3. (4) Van Gogh Museum
  4. (5) Het Spoorwegmuseum
  5. (6) Kröller-Müller Museum
  6. (7) Nederlands Openluchtmuseum
  7. (9) Het Scheepvaartmuseum
  8. (10) Stedelijk Museum Amsterdam
  9. (8) Naturalis
  10. (11) Tropenmuseum
  11. (12) Mauritshuis
  12. (13) NEMO Science Museum
  13. (-) Hermitage Amsterdam
  14. (14) Museum Boijmans Van Beuningen
  15. (15) Frans Hals Museum
  16. (-) Rijksmuseum van Oudheden
  17. (16) Museum Het Rembrandthuis
  18. (18) Kunsthal Rotterdam
  19. (17) Groninger Museum
  20. (19) Gemeentemuseum Den Haag
  21. (-) Teylers Museum
  22. (20) Drents Museum
  23. (-) Het Noordbrabants Museum
  24. (-) Van Abbemuseum
  25. (-) Museum de Fundatie

Heineken Music Hall verliest helft van zijn merkwaarde door naamswijziging in AFAS Live

Dat naamswijziging een enorm effect kan hebben op de reputatie van een merk is duidelijk zichtbaar bij de Heineken Music Hall. Terwijl de HMH twee jaar geleden nog de vijfde positie innam op de ranglijst van sterkste podiummerken, staat AFAS Live nu op plaats 17. “Door het wegvallen van sponsor Heineken was het podium genoodzaakt de naam te veranderen. Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan. Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het duurt zeker jaren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken”, verklaart adviseur Beerda.

Top 10 podia met een nationale reputatie in 2018

(plus positie in 2016)

  1. (4) Ziggo Dome
  2. (3) Koninklijk Theater Carré
  3. (2) Rotterdam Ahoy
  4. (1) Johan Cruijff ArenA
  5. (6) GelreDome
  6. (7) Paradiso
  7. (8) Het Concertgebouw
  8. (11) Luxor Theater Rotterdam
  9. (9) DeLaMar Theater
  10. (12) Melkweg

Bløf al 12 jaar populairste band van Nederland

Dat de muzieksmaak van de Nederlander stabiel is, toont de top 3 van populairste bands aan. Al twaalf jaar is deze dezelfde. Bløf is bij de Nederlandse bevolking sinds de eerste meting van het onderzoek de populairste band, gevolgd door Golden Earring en De Dijk. Terwijl het Metropole Orkest in 2006 nog niet zichtbaar was bij de gemiddelde Nederlander, is het nu het populairste gesubsidieerde gezelschap, gevolgd door het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Top 5 populairste gezelschappen in 2018

(plus positie in 2006)

  1. (1) Bløf
  2. (2) Golden Earring
  3. (3) De Dijk
  4. (-) Racoon
  5. (4) DI-RECT

Top 5 populairste gesubsidieerde gezelschappen in 2018

(plus positie in 2006)

  1. (-) Metropole Orkest
  2. (3) Koninklijk Concertgebouworkest
  3. (-) Nederlands Philharmonisch Orkest
  4. (1) Het Nationale Ballet
  5. (4) Scapino Ballet Rotterdam

Anne Frank Huis wederom de cultuurorganisatie met de sterkste reputatie

Al jaren is het Anne Frank Huis de cultuurorganisatie met het grootste draagvlak. De enige organisatie die recent tot de top-10 van sterkste cultuurmerken is toegetreden is de Amsterdamse Ziggo Dome, die nu de vierde plaats inneemt. Van de top10 organisaties zijn er zeven in Amsterdam gevestigd.

Top 10 cultuur aanbiedende organisaties met een nationale reputatie in 2018

(plus positie in 2016)

  1. (1) Anne Frank Huis
  2. (2) Pathé
  3. (3) Rijks Museum
  4. (11) Ziggo Dome
  5. (4) Pinkpop
  6. (10) Koninklijk Theater Carré
  7. (9) Rotterdam Ahoy
  8. (7) Van Gogh Museum
  9. (6) Johan Cruijff ArenA
  10. (8) Het Spoorwegmuseum
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie