Naar inhoud

Het maken van extra werkuren eerder regel dan uitzondering

Terwijl op verschillende plaatsen in Nederland vandaag de vrijheid wordt gevierd, zit op menig zolderkamertje een medewerker noest de klusjes af te ronden waar hij eerder deze week niet aan toegekomen is. Overwerk is economisch goede tijden namelijk eerder regel dan uitzondering. Meer dan de helft van werkend Nederland maakt momenteel wekelijks overuren. Ruim een kwart van de werknemers (27%) werkt wekelijks tot tweeënhalf uur over. 14 procent blijft tweeënhalf tot vijf uur langer doorwerken. 7 procent maakt zelfs vijf tot tien uur teveel.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse werknemers van Protime, een aanbieder van workforce-management-oplossingen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Kwaliteit op de Werkvloer’.

Compensatie van extra werkuren

De tijd die medewerkers langer spenderen op hun werk wordt niet altijd gecompenseerd. 20 procent van de respondenten zegt helemaal niets terug te krijgen voor het extra werk. Iets meer dan één derde (36%) krijgt overuren wel uitbetaald en het grootste deel van de werknemers (45%) krijgt tijd voor tijd.

Meer inzicht in gewerkte uren

Ook is de respondenten gevraagd of tijd wordt geregistreerd binnen de organisatie. 26 procent van de organisaties registreert de gewerkte uren en aanwezigheid van werknemers, maar de meeste organisaties leggen alleen de gewerkte uren vast (31%). Bijna een kwart van de organisaties documenteert geen van beide (23%). Bij die organisaties is niet inzichtelijk hoeveel overuren er gemaakt worden. Werknemers zien dit liever anders. Een op de drie (33%) wil meer inzicht in de tijd die aan een taak wordt besteed.

Zorgen over verhoogde werkdruk

“Werkend Nederland maakt wekelijks veel overuren en dat is zorgelijk in verband met de verhoogde werkdruk”, zegt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Daar komt bij dat die uren niet altijd gecompenseerd worden. Tijdregistratie kan helpen om meer grip te krijgen op die werkdruk. Het biedt goed inzicht in de gewerkte uren en overuren. Voor werknemers betekent dit een realistisch beeld van de duur van de taken. Voor organisaties is tijdregistratie waardevol ter ondersteuning van de personeelsplanning. Met dit inzicht kan de werkdruk goed verdeeld worden over voldoende mensen. Dit zorgt voor een efficiënte bedrijfsvoering en een optimale inzet van het menselijk kapitaal.”

Het onderhavige onderzoekrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie