Naar inhoud

Het naderende einde van iTunes op Macs markeert een tijdperk

De sector die als exemplarisch voorbeeld geldt voor de digitale disruptie is het speelveld van de media. Daar waar in het verleden de kast in de huiskamer gevuld was met boeken, dvd’s en cd’s, is nu plek voor een voice assistant die de consument via abonnementsvormen toegang tot een onuitputtelijke mediabibliotheek in de cloud biedt. Content as a service is de nieuwe standaard geworden in het medialandschap. Want in het digitale tijdperk wordt gebruik geprefereerd boven bezit.

Digitale transformatie

De digitale transformatie heeft gezorgd voor rigoureuze veranderingen in de businessmodellen in de media. Het is overigens een transitie die niet onmiddellijk door de industrie is omarmd. “Toen de eerste MP3-tjes illegaal werden gedownload, wilden wij de baas van het internet aanklagen”, vertelde Jonathan MacDonald, thought leader in de digitale industrie, mij ooit in de wandelgangen van Spant! tijdens een van de edities van ‘Customer Experience in 1 Day’. “In plaats daarvan hadden wij natuurlijk onze energie moeten steken in nieuwe businessmodellen als Spotify en iTunes.”

Verandering mediaconsumptie

De mediaconsumptie vindt tegenwoordig voor een essentieel deel plaats via abonnementsvormen. Natuurlijk kijken we nog steeds naar de televisie en luisteren we nog altijd naar de radio. Maar films, series en documentaires kijken we in toenemende mate via streamingdiensten als Netflix en Videoland. Onbeperkt nieuwsberichten en achtergrondartikelen lezen kan via Blendle, ongelimiteerd boeken verorberen kan via Kobo Plus van bol.com. En de jukeboxen van Spotify, Deezer en Apple Music bieden onbegrensde muzikale mogelijkheden.

Continue ontwikkelingen

Die ontwikkelingen gaan voortdurend door. Innovaties van het eerste digitale uur verdwijnen namelijk ook weer. Zo heeft Apple deze week tijdens zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie ‘Worldwide Developers Conference’ in Californië aangekondigd de digitale mediaspeler iTunes gefaseerd af te bouwen. Na 18 jaar wordt de software gesplitst in drie losse onderdelen: Apple Music, Podcasts en Apple TV. Ook Blendle stopt met het aanbieden van losse artikelen en gaat volledig over op de abonnementsvorm.

Nieuwe mogelijkheden

Het aanbieden van content as a service biedt natuurlijk ook voor andere mediabedrijven ongekende mogelijkheden. Zo’n transformatie is overigens hard nodig, want traditionele mediakanalen hebben massaal te maken met omzetverliezen. Zo zien alleen de dagelijkse couranten het NRC en Het Financieele Dagblad in Nederland hun lezersaantallen stijgen. Een abonnementsvorm is wellicht evenseens een mogelijkheid voor een platform als Managementboek, een grote Nederlandse speler in het domein van de managementliteratuur.

Echte liefhebbers

Opvallend is wel dat bijvoorbeeld de grammofoonplaat in dit digitale tijdperk een verrassende comeback heeft gemaakt. Maar het zijn alleen de pure muziekliefhebbers die de laatste elpee van Jambinai op hun draaitafel willen leggen. De uiteindelijke verkoopcijfers zijn dan ook niet astronomisch. Het belangrijk deel van de verkoop van langspeelplaten vindt plaats na afloop van concerten of tijdens bijzondere dagen als ‘Record Store Day’, de internationale feestdag voor platenwinkels en platenlabels.

Kanttekeningen platformen

De toenemende dominantie van digitale platformen kent wel duidelijke kanttekeningen. Omdat vooral de digitale makelaars van producten, diensten en content verdienen aan de hedendaagse businessmodellen, is steeds minder geld beschikbaar voor de essentiële creatie. De dramatische toename van de hoeveelheid van fake news is voor een belangrijk deel te wijten aan de afnemende middelen en ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek. En dat mag gerust als een verarmend effect van de digitale transformatie gezien worden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie