Naar inhoud

Het omzetten van gegevens naar inzichten blijkt nog lastig

In het digitale tijdperk beschikken marketeers over een overdaad aan gegevens van klanten en prospects. Maar data vormen nog geen informatie en geven zeker niet direct inzichten. Vergaarde data worden vooralsnog maar mondjesmaat omgezet in acties op het gebied van customer insights en intelligence. De overgrote meerderheid (77%) van de bedrijven geeft aan de data voor de helft of minder te benutten.

Digitale landschap

Dit wordt uiteengezet in het CMO Review van IT-dienstverlener SAP Hybris over veranderingen in het digitale landschap. Hiervoor werd in samenwerking met CMO Council wereldwijd onderzoek gedaan onder senior marketeers. Slechts 13 procent van hen zet driekwart van de vergaarde data om in acties. 10 procent van de marketeers zegt niet op de hoogte te zijn van de stand van zaken van het gebruik van data voor acties in de organisatie.

Belangrijke uitdagingen

De reden dat marketeers data niet of slechts gedeeltelijk omzetten in acties, komt door de volgende drie uitdagingen:

  • de data blijven vastzitten in organisatorische silo’s, waar marketing geen toegang tot heeft;
  • er zijn te veel data om effectief te managen, analyseren en te vertalen naar real-time acties;
  • organisaties zijn niet flexibel genoeg om de werknemers en processen dusdanig te veranderen dat de data omgezet worden in inzichten en acties.

Datagedreven marketing

Ondanks dat data niet volledig worden benut, wordt de potentiële waarde hiervan niet ondermijnd. Een meerderheid van de marketeers (61%) zegt met name veel positieve impact te verwachten op het gebied van engagement en intelligence, gedreven door big data. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aanbiedingen en aanbevelingen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.

Marketing in the moment

“In de huidige digitale economie zien we dat ‘marketing in the moment’ belangrijker is dan ooit”, vertelt Mark de Bruijn, senior director & head of marketing EMEA bij SAP Hybris. “Relevantie bieden aan klanten komt aan op secondes. Iedere digitale interactie met een klant levert data op, waarmee organisaties de beleving nog persoonlijker kunnen maken. En dat is ook precies wat klanten verwachten. Dit betekent dat waardevolle data direct omgezet moeten worden naar gepersonaliseerde acties. De effectieve inzet van big data speelt hierin een essentiële rol. Bij toekomstbestendige organisaties is data verzamelen, analyseren en erop anticiperen een continu proces.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie