Naar inhoud

Het onderscheidende vermogen van de retailers is onvoldoende

In de Nederlandse winkelstraten is het al jaren onrustig. De verwachting is dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer stuck in the middle. Dit betekent dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Volgens consumenten zijn deze winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders naar de toekomstbestendigheid van retailers, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door adviesorganisatie Q&A. De respondenten hebben een oordeel geven over 204 Nederlandse retailorganisaties. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Retail Ranking 2019’.

De meest toekomstbestendige retailers

Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer: een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de rangschikking. Kruidvat staat op nummer 1, omdat dit bedrijf veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is.

Minder retailers zijn onderscheidend

8 procent van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Søstrene Grene, weet een grote glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen. Klanten maak je blij door onderscheidend te presteren. En juist dat onderdeel is beperkt in de winkelstraat. Slechts 9 procent is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13 retailer was. Uit het onderzoek komen onder andere Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailer.

Als je geen duidelijke positionering kiest en niet in staat bent om klanten blij te maken, word je niet gemist in de winkelstraat. Voor 7 procent van de retailers geldt dat een eventuele afwezigheid niet als een probleem wordt ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. Er is echter ook positief nieuws, want 18 procent van de retailers vinden Nederlanders wel onmisbaar.

Drie conclusies over de toekomstbestendigheid van Nederlandse retailers:

  1. 18 procent van de retailers wordt gemist in de winkelstraat bij sluiting;
  2. 9 procent van de retailers is écht onderscheidend;
  3. steeds meer retailers zitten stuck in the middle.


Loyaliteit klanten bepaalt toekomstbestendigheid

Toekomstbestendige retailers hebben het vermogen om veel traffic te genereren. Dat bereik je onder andere met loyale klanten. Deze klanten verwachten dat ze de volgende keer weer een aankoop doen bij deze retailer. 24 procent van de onderzochte retailers heeft loyale klanten. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn.

Retailers bieden meer bezorg- en afhaalopties

Toekomstbestendige retailers hebben een goed online profiel. Als we het hebben over een goed online profiel, zien we dat de term ‘plaats’ wordt vervangen door ‘platform’. Een consument kan daar 24/7 terecht voor inspiratie, oriëntatie en transactie. Het gaat verder dan alleen het hebben van een webshop.

Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit hebben begrepen. Zij bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84 procent van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit wordt gevolgd door afhalen in de winkel (69%) en externe afhaalpunten (33%). Snelheid is vandaag de dag uitermate belangrijk. 28 procent van de retailers met een webshop biedt next day delivery, waarbij je tot minstens 9 uur ’s avonds kunt bestellen voor een levering de volgende dag.

De winkelbeleving is bij uitstek een persoonlijke ervaring. Zo heeft stand-upcomedian Patrick Laureij een uitgesproken mening over Kruidvat, HEMA en Blokker.

Patrick Laureij – Prullenbakkie

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie