Naar inhoud

Het onverwachte succes van het gratis fotoplatform Unsplash

Momenteel is Unsplash zonder enige twijfel een van mijn favoriete websites. Als je na deze eerste zin al stopt met het lezen van mijn observatie, heb je dat ene moment toch bijzonder nuttig besteed. De site biedt namelijk stockfoto’s die zowel van hoge kwaliteit als gratis en rechtenvrij zijn. Waar andere aanbieders van kosteloze foto’s vooral beelden van clichématig blije mensen hebben, heeft Unsplash mooie, actuele foto’s. Daarnaast betaal je bij de traditionele concurrenten honderden euro’s voor een enkele foto en moet je heel specifiek zijn in het gebruik.

De foto’s van Unsplash mag je overal voor gebruiken – ook voor commerciële activiteiten. Vrijwel alle afbeeldingen die je tegenwoordig op de sites van CustomerTalk, Frislicht of het Bureau voor Merkstrategie ziet, komen van dat platform. Dus mijn aandacht werd getrokken toen oprichter Mikael Cho zijn visie op het succes van Unsplash via Twitter deelde. En ik voelde een kritische kanttekening opkomen.

Het eenvoudige begin

Een mooie aftrap is natuurlijk de anekdote dat investeerders er aan het begin volledig naast zaten. “You’re never going to change the world with 300 photos”, stelde een potentiële investeerder in 2014. Inmiddels heeft Unsplash een miljoen foto’s, kent het een miljard downloads en wordt de dienst gebruikt in elk land ter wereld. Het ongelijk van die investeerder behoeft verder dus geen enkele toelichting.

Interessant is dat Unsplash in de begindagen voldeed aan drie basiselementen voor een nieuw concept:

  1. Een scherpe focus – Het concept begon bijzonder simpel: iedere tien dagen tien nieuwe foto’s. Meer niet.
  2. Een opvallende propositie – Het platform kwam met aanmerkelijk betere foto’s dan vergelijkbare sites. Normaal moet je voor een betere kwaliteit meer betalen, nu was die juist gratis.
  3. Een direct werkend prototype – Plannen liggen doorgaans te lang op de tekentafel en veelal volgt aanscherping na aanscherping. De beste test is een werkend prototype. De eerste versie van Unsplash is gemaakt in drie uur met 38 dollar.

Een naadloze ervaring

Een essentieel aspect dat succesvolle concepten ook gemeen hebben, is een naadloze – seamless – gebruikservaring. Ofwel, omdat er zoveel mogelijk barrières zijn weggehaald, is het bijzonder makkelijk om op Amazon een product te kopen – one click buying – of je mening te delen op Twitter.

Op Unsplash hoef je niet in te loggen, geen fotogrootte te kiezen, niet allerlei mooie beloftes aan te vinken en geen ingewikkelde licentie door te lezen. Je clickt op ‘Download’ en je bent klaar. Het statement dat Unsplash met deze opvallende eenvoud maakt, is goed te vergelijken met de introductie van Google of WeTransfer.

Niet meer maar beter

“When they zig, you zag.” Concurrenten hadden bij de lancering van Unsplash veelal collecties van zo’n 30 miljoen foto’s. In plaats van een nog grotere hoeveelheid foto’s aan te bieden, koos het platform daarom in de begindagen telkens de tien beste foto’s die voorhanden waren.

Er was er ook een goede aanleiding voor loyaliteit, want na iedere update werden telkens tien dagen later weer tien nieuwe foto’s aan de verzameling toegevoegd. Daardoor werd een bezoekje aan Unsplash al snel een gewoonte.

De grote pijn

Succesvolle introducties hebben bovenal nog een overeenkomst. Voor het televisieprogramma ‘Tegenlicht’ is in 2015 een vooraanstaande investeerder in Silicon Valley geïnterviewd. Aan hem is gevraagd in welke bedrijven hij investeert.

Zijn antwoord is veelzeggend: “Ik kijk naar bedrijfstakken die heel dik, lui en bureaucratisch worden. Vervolgens zoek ik concepten die precies inspelen op de grote pijn – stockfoto’s zijn generiek en duur – van die branche. Daar dienen de ondernemingen zich volledig op te focussen en de rest van hun activiteiten moeten ze uitbesteden.”

Ter illustratie: Uber heeft slechts gezorgd voor een app waarmee taxi’s direct te boeken en evalueren zijn. Al het andere is uitbesteed, zoals bijvoorbeeld het bezit van de auto’s. Dat geldt ook voor Unsplash. De volledige focus ligt vanaf het begin op de foto’s. Voor de rest van de dienstverlening wordt gebruikgemaakt van de infrastructuur van andere partijen, zoals de formulieren van Google, de nieuwsbrief van Mailchimp, het fotoplatform van Tumblr en de opslagfunctionaliteit van Dropbox.

Een kritische noot

Nu is zo’n succesverhaal natuurlijk bijzonder inspirerend. En alle lessen zijn tegelwaardig. Maar – zoals zo vaak – lijkt een succesvolle strategie ook nu vooral achteraf onweerlegbaar. Met name geluk lijkt een belangrijke rol te spelen. Ik ken talloze andere voorbeelden van originele initiatieven die op een eenvoudig wijze zijn ingevuld, maar niet meer bestaan. Het geluk van Unsplash was dat het initiatief diezelfde dag werd opgepikt door een populair Twitter-account en direct 30.000 volgers had. Daarna groeide deze groep snel door naar 300.000 accounts.

Verder is het succes van het concept voor mij juist dat er nu een bijzonder brede collectie foto’s bestaat. Hierdoor is de kans groot dat je de juiste foto vindt. Ofwel, een belangrijke kracht is de onbegrensde hoeveelheid. En dat terwijl de pitch aan het begin juist de beperking was: maar tien foto’s per tien dagen.

Mijn gevoel is dat de belangrijkste reden van het succes simpelweg te verklaren is door de polariserende propositie: alle andere stockfoto’s zijn duur en ingewikkeld, Unsplash is gratis, zonder enige beperking. Dit zorgt voor een extreem duidelijk en opvallend onderscheid. Ik denk dat het platform daardoor ook momentum had gekregen als de andere elementen minder optimaal waren ingevuld.

Maar alle elementen bij elkaar hebben de gebruikservaring van Unsplash ontegenzeggelijk geoptimaliseerd. En het is verstandig om kritisch te kijken of jouw merk aan deze criteria voldoet. Want uiteraard geldt ook: als je het achteraf leest, is het heel logisch. Het zelf toepassen is een stuk lastiger…

Ingmar de Lange is merkstrateeg bij marketingconsultancybureau Mountview en als docent verbonden aan Beeckestijn Business School.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Inspiratie voor dit artikel komt uit het blog ‘#Handpicked: hoe een kansloos geachte dienst toch een succes werd’ op het platform Fast Moving Targets , waarin een aantal opvallende tweets van Unsplash-oprichter Mikael Cho zijn weergegeven.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie