Naar inhoud

Het optimaal genereren van leads met behulp van LinkedIn

Oorspronkelijk was LinkedIn vooral het sociale wervings- en selectiedomein. Het netwerk werd in de begindagen met name gebruikt door banenzoekers en recruiters. Inmiddels heeft het platform zich ontwikkeld tot een krachtig instrument voor leadgeneratie, een digitale omgeving die de benodigde faciliteiten biedt voor het starten, opbouwen en onderhouden van relaties. Het is een instrument waarmee jij jouw bedrijf goed kunt presenteren, in staat bent prospects aan te trekken en een band met je volgers te krijgen. Kortom, de manier om waardevolle leads te genereren.

Maar waar stop jij je tijd in om het maximale uit LinkedIn te halen? In het rapport ’10 tips voor B2B-LinkedIn-leadgeneratie’ geeft ProSpex, een creatief specialist in B2B-leadgeneratie, tien nuttige handvatten voor de optimale inzet van het digitale platform. De tips helpen je op een eenvoudige wijze naar een prominente plaats in de wereld van thought leadership, contentmarketing en customer engagement in business-to-business-markten, zonder geldverslindende campagnes die onduidelijke resultaten opleveren.

Tip 1. Optimaliseer de bedrijfspagina voor leadgeneratie

Een goed ingerichte bedrijfspagina op LinkedIn is een geweldige manier om prospects naar jouw website te leiden. Natuurlijk vermeld je je contactgegevens, de industrie en de grootte van jouw onderneming. Maar wil je het maximale uit jouw profiel halen, dan vermeld je informatie over jouw klanten en wat je voor ze doet. Het doel van de LinkedIn-bedrijfspagina is mensen naar jouw website halen. Stel daarom een beloning in het vooruitzicht als ze naar die website gaan. Met het tonen van het bedrijfspand en enkele medewerkers kom je er niet. Beter is een link naar een recente whitepaper met content die de klant daadwerkelijk interesseert. Ook de informatie via frequente updates moet nuttig zijn voor je publiek en links bevatten met een duidelijke call-to-action. Post regelmatig, betrek medewerkers bij zowel de creatie van content als het delen, zodat de berichten versterkt worden.

Tip 2. Maak gebruik van de showcasepagina’s

Als je meerdere productmarktcombinaties hebt en meerdere doelgroepen wilt aanspreken, volstaat één enkele bedrijfspagina niet. Dat is waarom LinkedIn ‘showcasepagina’s’ in het leven heeft geroepen. Deze pagina’s maken het mogelijk product- of dienstspecifieke pagina’s te maken die aansluiten bij specifieke doelgroepen. Meerdere showcasepagina’s geven bezoekers direct een compleet overzicht van dat wat jouw bedrijf te bieden heeft.

Tip 3. Zoek proactief naar prospects

Eén van de beste functionaliteiten van LinkedIn is het geavanceerd zoeken. Dit is een fantastische prospectingtool voor sales. Geavanceerd zoeken laat je direct zoeken naar potentiële klanten en maakt zichtbaar hoe je met een gevonden prospect bent verbonden. Start met het opzetten van een profiel voor de ideale klant. Je kunt kiezen uit een reeks targetingopties, zoals locatie, branche, huidig bedrijf waarvoor een persoon werkt, en zelfs senioriteitsniveau. Heb je eenmaal het ideale profiel samengesteld, voer deze dan in de geavanceerde zoekpagina in en je krijgt een lijst met profielen die matchen met jouw ideale klantprofiel. Er zijn nog tal van filtermogelijkheden waarmee je het aantal zoekresultaten kunt aanscherpen en terugbrengen. Focus bij het leggen van contact als eerste op die mensen waarmee je op het eerste en tweede niveau een relatie hebt.

Tip 4. Wees actief in groepen

Groepen zijn een integraal onderdeel van leadgeneratie via LinkedIn. De sleutel tot succes is een zorgvuldige selectie van groepen waarin je wil participeren. Groepen die focussen op jouw industrie of expertisegebied hebben uiteraard de voorkeur. Je kunt daar een actieve bijdrage leveren. Zoek groepen met actieve leden. Bekijk de groepsstatistieken, die je vindt door op het ‘tandwiel’- icoontje te klikken. Wat zijn de locaties van de leden, welke functies hebben zij en wat is het senioriteitsniveau. Matchen de leden met het profiel dat je hebt samengesteld en zijn er voldoende actieve leden, dan is de groep interessant en kun je je aanmelden. Toetreden tot de grootste groep lijkt verleidelijk met het oog op het bereik. Het tegendeel kan waar zijn. Actieve participatie in kleinere groepen levert hogere betrokkenheid, hetgeen beter kan renderen.

Tip 5. Ontwikkel een contentstrategie

Goede content is essentieel in B2B-marketing. Een constante stroom kwalitatief hoogwaardige content ontstaat vanuit een doordachte strategie. Het beste vertrekpunt voor een goede contentstrategie zijn de klanten. Wat zijn de uitdagingen waar zij in hun dagelijkse business voor geplaatst worden? Hoe kun je hen helpen deze het hoofd te bieden? Zorg dat je jouw klanten segmenteert, zeker als je met showcasepagina’s werkt. Zo kun je bepalen welke content je met welke groep deelt, zodat deze aansluit bij wat er speelt in de hoofden van de groepsleden. Zorg ervoor dat jouw activiteiten op LinkedIn ook via andere social media en je eigen website worden verspreid. Daarmee versterk je je zoekmachineoptimalisatie.

Tip 6. Gebruik LinkedIn Publisher

In 2014 heeft LinkedIn de Publisher-functionaliteit aangeboden. Ook jij beschikt dus over het instrument dat bedacht is voor belangrijke beïnvloeders. Als beïnvloeder kun je uitgebreide informatie publiceren op het platform:

  • Je hebt de tools om jezelf te positioneren als thoughtleader. Publiceer consistent en biedt door de doelgroep hooggewaardeerde informatie.
  • Creëer betrokkenheid door te refereren aan content die je in het verleden heeft gepubliceerd, en initieer sitetraffic door links te plaatsen naar elke post.

LinkedIn Publisher-posts worden meegenomen in zoekopdrachten in LinkedIn. Reden om goed na te denken via welke zoekwoorden je gevonden wil worden op LinkedIn. Heb je hulp nodig met het selecteren van onderwerpen voor de uitgebreide posts via LinkedIn Publisher, denk dan aan terugkerende vragen in groepen waarin je participeert. Gebruik jouw posts bij het aansnijden van deze onderwerpen.

Tip 7. Moedig medewerkers aan tot merkambassadeurschap

Een professioneel profiel met professionele content zal zowel bijdragen aan de personal brand van de medewerker als aan de aandacht voor jouw bedrijf.

  • Je kunt er bijna van uitgaan dat de meeste medewerkers al een LinkedIn-account hebben. Via hun connecties kun je jouw publiek verder vergroten als zij informele merkambassadeurs worden.
  • Ondersteun bij het samenstellen van een profiel waarin jouw bedrijf positief wordt gereflecteerd, en vraag ze het werk dat ze voor jouw bedrijf doen te delen.
  • Moedig medewerkers ook aan actief te participeren in groepen en via Publisher eigen content te plaatsen.
  • Biedt de medewerkers die wel willen maar er niet zo handig in zijn, aan dat ze hulp kunnen krijgen.

Tip 8. Integreer jouw CRM- en marketingautomatiseringssysteem met LinkedIn

Dit is misschien voor veel ondernemingen nog een brug te ver, maar stel je je eens voor wat het betekent als je van alle contactpersonen in jouw CRM- en marketingautomatiseringssystemen direct over de LinkedIn-gegevens kunt beschikken. Leads worden dan informatierijk met de profiel, de contactinformatie en een directe link naar de informatie die door contactpersonen op LinkedIn gepubliceerd is. Niet alleen het ophalen van informatie over interessante personen, maar ook hun activiteiten met jouw content zijn van belang. Je wil tenslotte weten wie jouw content hebben geraadpleegd. Systemen voor marketing automation kunnen een engagementtijdlijn weergeven, waarin je exact ziet of en wanneer jouw e-mails zijn geopend en jouw website is bezocht. Het integreren van CRM en marketing automation kan zover gaan dat er real-time alerts worden gegeven zodra een prospect specifieke content raadpleegt.

Tip 9. Vergeet de afbeeldingen en video’s niet

Het belang van afbeeldingen en video is op LinkedIn even groot als op Facebook en Twitter. Op LinkedIn deelt men over het algemeen afbeeldingen die zakelijk georiënteerd zijn. Dat hoeft niet altijd per se zware kost te zijn. Incidenteel kun je grappige, wat luchtigere illustraties delen zolang deze relevant zijn. Grote kans dat men deze binnen LinkedIn deelt en jouw bereik zich verder vergroot. Moet je nu investeren in video? Als je je bereik wil vergroten, is dat zeker interessant. Ervaring leert dat geplaatste afbeeldingen vaak resulteren in tekstuele reacties. Video’s daarentegen worden eerder gedeeld. Volgens LinkedIn is de kans dat een video gedeeld wordt zelfs 75 procent groter dan dat een afbeelding gedeeld wordt.

Tip 10. Optimaliseer de bedrijfspagina voor zoekwoorden

We zijn terug bij waar we gestart zijn, onze eigen bedrijfspagina op LinkedIn. Die verdient nog even wat extra aandacht. Iedereen die vandaag de dag iets met een website doet, is er zich van bewust dat zoekmachines een belangrijke rol spelen. We moeten onze informatie zo aanbieden dat niet alleen onze klanten en prospects daar iets aan hebben, maar ook de zoekmachines er blij van worden en ons meenemen in de zoekresultaten. Je bedrijfspagina op LinkedIn is als je website. Optimaliseer je de informatie voor zoekresultaten, dan wordt de kans groter dat jouw pagina op LinkedIn ook door prospects gevonden wordt.

Het onderhavige rapport kun je downloaden op de website van ProSpex.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie