Naar inhoud

Het plasticafval vormt een gezamenlijke uitdaging in Europa

In toenemende mate zetten ondernemingen zich wereldwijd in voor mens en aarde. Thema’s als gelijke behandeling en duurzaamheid staan steeds prominenter op de agenda in een boardroom. Een van die onderwerpen is de enorme hoeveelheid plasticafval die over op de planeet – van oceaan tot oerwoud en van stad tot platteland – rondzwerft. Een oplossing vinden voor dit plasticprobleem is echter niet eenvoudig. Bovenal is ingrijpen door de overheid nodig, want de markt alleen is niet in staat het op te lossen.

Dit kun je opmaken uit de publicatie ‘Green Deal Monitor #5 – De Europese uitdaging rondom plasticafval’ van accountants- en adviesorganisatie PwC.

Het gebruik van plastic betekent een berg afval

Jaarlijks worden nog steeds grote hoeveelheden plastic geproduceerd. In 2019 was dit 359 miljoen ton. Tegelijkertijd kunnen de systemen voor na het gebruik – zoals inzameling en recycling – deze volumes niet aan. De Europese Unie (EU) is de op twee na grootste kunststofproducent ter wereld en genereert tegelijkertijd jaarlijks ook zo’n 29,1 miljoen ton aan plasticafval. Hiervan wordt zo’n 30 procent gerecycled. Van de rest wordt 43 procent verbrand en een kwart belandt nog altijd op de vuilnisbelt. Bij een gelijkblijvend scenario is er in 2025 meer plastic in de zeeën en oceanen dan vis.

De markt alleen lost het plasticprobleem niet op

De oplossing van het plasticprobleem zit in overheidsingrijpen. De markt alleen kan het namelijk niet oplossen. De werkelijke maatschappelijke kosten van conventioneel plastic – dat klimaatverandering en milieuschade veroorzaakt – zijn op dit moment niet in de prijs meegenomen. Dit probleem is nu nog acuter vanwege de historisch lage olieprijs, wetende dat olie de grondstof voor plastic is. De maatregelen uit de European Green Deal vormen een eerste stap.

Een overstap naar duurzamer gebruik van plastic

Uit de publicatie kunnen deze conclusies worden getrokken:

  • De Europese Unie kan verschillende beleidsmaatregelen nemen om een overstap naar een duurzamer – gebruik van – plastic mogelijk te maken. De huidige EU-wetgeving voorziet in een aantal daarvan, maar er zijn meer instrumenten die de unie kan inzetten.
  • De prijs van de vervuiling moet in de prijs voor plastic worden verdisconteerd om een volledig functionerende markt te creëren, waar duurzaam plastic kan concurreren met de conventioneel plastic.
  • Partijen moeten door de waardeketen heen met elkaar samenwerken om de hoge transactiekosten op de markt voor duurzaam plastic te compenseren.
  • Private partijen en overheden moeten samenwerken om de markt voor gerecycled plastic te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de European Circular Plastics Alliance.
  • Een robuuste en geïntegreerde interne markt voor secundaire grondstoffen – waaronder plastic – komt ten goede aan ondernemingen in de EU. De Europese Unie heeft de kans om een koploper te worden in de overgang naar duurzaam plastic.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie