Naar inhoud

Het problematische begin van nieuwe klantcontactmedewerkers

Bij één op de drie organisaties ondervinden nieuwe medewerkers tijdens de eerste weken van hun nieuwe functie problemen. Zij geven aan dat vragen die zij in de eerste weken hebben onbeantwoord blijven. Medewerkers die goed voorbereid aan hun nieuwe functie beginnen, zijn positiever over hun nieuwe werkgever en gemotiveerder om van de nieuwe baan een succes te maken. 40 procent van de bedrijven en instellingen geven onvoldoende informatie en support aan nieuwe medewerkers.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Klantcontact arbeidsmarktanalyse Q2 2019’ van uitzendorganisatie FINTREX.

Onboarding-programma

Maar liefst 34 procent van de medewerkers verklaart dat de nieuwe werkgever geen officieel inwerkproces heeft ingericht. Het belang van een goed onboarding-programma is echter groot door de huidige krapte op de arbeidsmarkt. In het tweede kwartaal van 2019 is het aantal vacatures in Nederland gestegen naar 93 vacatures per 100 werklozen en is het aantal klantcontact vacatures met 22,1 procent gestegen naar 8.769 vacatures.

Klantcontactbranche

Het succesvol instromen van nieuwe medewerkers is hierdoor een essentieel onderdeel binnen de klantcontactbranche – een branche waar medewerkers een ruime keuze in vacatures hebben en regelmatig van baan wisselen. Ook blijkt dat organisaties met een goede onboarding het behoud van medewerkers met 82 procent kunnen vergroten. Een onboarding gaat dan ook niet om het aanleren van alle benodigde kennis in een zo kort mogelijke tijd. Het is een proces waarin de nieuwe medewerkers de kennis, vaardigheden en gedrag verwerven om zich te kunnen binden aan de organisatie.

Nieuwe medewerkers

“Een goede onboarding schept duidelijke verwachtingen, leert de medewerkers waar zij zelfstandig de benodigde kennis kunnen vinden en geeft het vertrouwen dat de medewerkers de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren”, stelt Siri Wouters, senior human resources & development manager bij FINTREX. Onderzoek laat zien dat dit mogelijk komt omdat werkgevers nieuwe medewerkers vaak overschatten.”

Inwerkperiode

“Tegelijkertijd ervaren nieuwe medewerkers vaak onduidelijkheden over hun rol en de invulling van hun functie. Door de nieuwe medewerkers op een goede wijze te laten landen binnen de organisatie, zijn de medewerkers sneller productief, voelen zij zich meer betrokken bij de organisatie en vertrekken zij minder snel naar een andere werkgever. Een goed onboarding-programma is daarom een belangrijke toevoeging aan de strategie van een organisatie.

Onboarding-programma

Door een preboarding toe te voegen aan de klassieke onboarding kunnen nieuwe medewerkers zich beter en sneller voorbereiden op hun nieuwe functie. Bovendien raken ze op deze manier sneller vertrouwd met hun nieuwe werkomgeving. Dit zijn aantal punten die van belang zijn in dit traject:

  • Bel de medewerker voor de start – Bel altijd even met de bevestiging van de datum, de locatie en de tijd van de aanvang. Denk hierbij ook aan een eventuele dresscode en andere voorbereidingen die verwacht kunnen worden.
  • Stel een buddy aan – Het is belangrijk om een buddy aan te stellen en goed met deze medewerker af te stemmen wat er wordt verwacht van de nieuwkomer en zijn inwerktraject.
  • Maak alvast een planning – Probeer alvast zoveel mogelijk afspraken in te plannen in de agenda. Denk hierbij aan een lunchafspraak op de eerste dag met collega’s, verschillende presentaties binnen de organisatie en rondleidingen.
  • Informeer collega´s – Informeer alvast de huidige medewerkers over de nieuwe collega, zodat hij wordt herkend op de werkvloer en zich daardoor sneller thuis voelt.
  • Maak de werkplek gereed – De computer, werktelefoon, inloggegevens, pasjes, visitekaartjes en overige benodigdheden moeten gereed liggen op het moment dat de nieuwe medewerker begint. Voeg ook deze medewerker toe aan interne e-mailinglijsten, zodat hij vanaf het begin up-to-date blijft over ontwikkelingen binnen de organisatie.

Kortom, genoeg te doen om een goede eerste indruk achter te laten.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie