Naar inhoud

Het recept voor een sterke tekst

Op zondagmiddag sta ik geregeld in de keuken om een uitgebreide maaltijd op tafel te toveren. Deze zondag pakte ik een kookboek uit de kast dat ik al tijden niet meer had gebruikt, een verjaardagscadeau van alweer een aantal jaren geleden. Geïnstalleerd met alle ingrediënten, keukengerei en een muziekje sla ik het boek open. “Je smelt de boter. Je voegt de bloem toe. Je roert de melk er doorheen. Je voegt er …” Een taaie tekst, misschien wel de saaist geschreven tekst die ik ooit gelezen heb. En dat doet de recepten geen eer aan.

Ingrediënten voor een sterke tekst

Creativiteit loont bij het schrijven van een tekst altijd. En variatie en eigen inbreng maken een tekst uniek, maar de basis-ingrediënten zijn altijd hetzelfde:

* Schrijf to the point: weet welk punt je wilt maken. Stel je stramien op en ga vanuit hier aan de slag. Mijn persoonlijke favoriet als leidraad? AIDA: Attention, Interest, Desire and Action.

* Structureer: gebruik tussenkoppen om de aandacht vast te houden. Gebruik afbeeldingen, witregels en denk aan de uitlijning en lettertypen. Maak je tekst makkelijk leesbaar.

* Varieer in zinsbouw: begin niet iedere zin met het onderwerp. Het recept had veel lekkerder leesbaar geweest als de schrijver gevarieerd had met zinsvolgorde, bijvoorbeeld: “Vervolgens roer je de melk er doorheen.” Zo behoud je de aandacht en engage je de lezer.

* Gebruik sterke werkwoorden: vermijd ‘zouden willen mogen kunnen’, maar maak een statement: wij kunnen.

* Schrappen, schrappen, schrappen: elk woord staat er met een reden. Zo niet? Delete! Sommige overtolligheden zien we standaard over het hoofd. Vanmorgen nog, op de achterkant van een krantje dat ik iedere ochtend lees: ‘Schrijf je in en ontvang een gratis cadeau.’ In tegenstelling tot al die betaalde cadeautjes? Ook woorden als toen, heel, namelijk, vaak, soms en meestal maken je tekst minder sterk.

Onderscheid offline en online

Tussen offline en online uitingen moet wel onderscheid gemaakt worden. Bij het schrijven voor offline uitingen gaat het veelal om langere artikelen. Hier worden minder tussenkoppen gebruikt en mag meer gespeeld worden met lettertypes en beeldmateriaal.

Als het gaat om een online tekst, hou dan in je achterhoofd: we zijn ongeduldig. Als het niet in één opslag duidelijk is, klikken we weg. Maak je tekst dus kort en bondig. Ga voor een clean lettertype en gebruik tussenkopjes, SEO en deeplinks.

Met deze ingrediënten tot een masterpiece gekomen? Dan rest jou nog één taak: deel het met je netwerk!

De auteur is werkzaam als accountmanager bij PR- en communicatiebureau Marcommit.

Bron: Marcommit
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie