Naar inhoud

Het taboe rondom het delen van financiële gegevens verdwijnt

Het taboe rondom het delen van financiële data verdwijnt langzaam uit het wereldbeeld. Met name millennials staan hier voor open. Zij willen namelijk graag meer grip krijgen op hun financiën door technologie te gebruiken. Dit leidt in hun optiek tot een beter inzicht (44%), meer controle over de uitgaven (37%) en het real-time bijhouden van het eigen bestedingspatroon (38%) via budget-apps. Ruim één op de vijf millennials geeft dan ook aan loyaler te zijn aan een financiële instelling die de mogelijkheid biedt de persoonlijke zaken overal en altijd in te zien.

Dit blijkt uit een onderzoek dat zich focust op het consumentengedrag rondom geldbeheer onder 20.000 consumenten wereldwijd. Het is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Censuswide in opdracht van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops. De respondenten zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika, Australië, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Noorwegen, Zweden, Finland en Spanje. In totaal hebben 2.001 Nederlanders aan het onderzoek deelgenomen.

Bespreken financiën

De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Money management in a new age – How Millennials across three continents are changing the rules on the way we interact with money’. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse millennials in groten getale (60%) vinden dat zij verantwoordelijk met hun financiën omgaan. 55 procent geeft aan het gevoel te hebben financieel stabiel te zijn. Om vat te krijgen op de financiën, plant 49 procent zijn geldzaken en worden plannen gemaakt om te sparen voor deze toekomst.

Meer openheid

Naast het gebruik van technologische oplossingen wisselen millennials hun geldzaken ook makkelijker uit met hun directe omgeving. Zo geeft maar 5 procent van de millennials aan dat zijn financiën een privéaangelegenheid zijn en deze met niemand te bespreken. Bijna de helft van hen (47%) vindt dan ook dat geld geen taboe moet zijn en dat het belangrijk is om hierover te praten. Vergeleken met oudere generaties is dit een behoorlijk verschil. Deze ouderen zijn duidelijk terughoudender in het bespreken van hun geldzaken.

Beheer geldzaken

“Praten over geld is niet makkelijk”, stelt Wilko Klaassen, general manager Nederland en België bij Klarna. “Het is echter begrijpelijk dat mensen, zeker jongere generaties, andere manieren zoeken om hun geldzaken te beheren. Soms is een goed gesprek toch precies wat ze nodig hebben. 67 procent van de Nederlanders geeft dan ook aan dat verschillende generaties juist van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen als het om financiën gaat. Die open dialoog moedigen wij ten zeerste aan.”

Aanmoediging dialoog

“Zo houden wij onze eerste ‘Consumer Council’ op 10 maart 2020, waar consumenten met elkaar in gesprek kunnen over geldzaken. Dit is een wereldwijd initiatief dat bedoeld is om consumenten een platform te bieden waarop ze open kunnen praten over hun financiële gewoontes en geldbeheer. Het initiatief is een volgende stap in ons streven om consumenten een zo smooth mogelijke ervaring te bieden. In lijn met de beweging ‘Mindful Money’ is dit een initiatief om tips en richtlijnen te geven over financieel welzijn en consumenten te helpen hun geld beter te beheren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie