Naar inhoud

Het tastbare gevoel van de elpee intensiveert de beleving

December, dat is Sinterklaas, Kerstmis, Oud en Nieuw en – deze is er pas rond de eeuwwisseling bijgekomen – de Top 2000. Stemmen op en luisteren naar deze lijst is in korte tijd een echte Nederlandse traditie geworden. Wat deze lijst met de mooiste liedjes aller tijden onbedoeld duidelijk maakt, is dat we tegenwoordig muziek op een andere, vluchtigere manier beleven dan vroeger.

Je allereerste elpee

Voor veel stemmers die het tijdperk van de elpee of de cd hebben meegemaakt, komt dit waarschijnlijk bekend voor. Tijdens het stemmen realiseer je je dat ‘de beste muziek aller tijden’ vooral die muziek is die je vroeger thuis had. De eerste cd die je kocht, de elpee die je grijs draaide, dat is de muziek die de rest van je leven bij je blijft.

Tegenwoordig luisteren we vooral nog muziek via Spotify en YouTube. Deze platformen hebben ook een groot voordeel ten opzichte van de ouderwetse geluidsdragers. Met elke zoekopdracht hebben we toegang tot oneindig lijkend scala aan albums en liedjes. Dat maakt het makkelijker dan ooit om nieuwe muziek te ontdekken. Spotify heeft daar zelfs speciale, op maat gemaakte playlists voor die elke week worden ververst.

Maar zeg eens eerlijk, hoe vaak komt het nog voor dat je een nieuw album nog helemaal grijs draait op Spotify? En hoe groot is de kans dat deze nieuwe muziek over tien, twintig of dertig jaar nog steeds top of mind is wanneer je dan een stem uitbrengt op de Top 2000?

Tastbare sensatie is extra beleving

Het tastbare van fysieke geluidsdragers als de cd, elpee en het cassettebandje voegt een extra dimensie toe aan de muziekbeleving. Een verklaring daarvoor is dat we destijds nog echt naar een fysieke winkel gingen om met ons gespaarde geld het nieuwste album van Michael Jackson te kopen. Wie moeite heeft moeten doen om iets te bemachtigen, hecht daar vervolgens ook meer waarde aan. En dan is er ook nog die tastbare sensatie van het uitpakken van het schijfje, het doorbladeren van het boekje met songteksten.

Het is niet voor niets dat de elpee de laatste jaren bezig is aan een comeback. Wat we ons steeds meer realiseren, is dat er niet alleen een zekere nostalgische romantiek schuilt in fysieke geluidsdragers, maar dat deze er ook voor zorgen dat je de muziek intenser beleeft. Het tijdperk van Spotify heeft als groot voordeel dat we veel meer muziek kunnen ontdekken. Het nadeel is dat we minder binding hebben met de muziek die we opzetten. Het is allemaal een stuk vluchtiger geworden.

Knippen uit de sinterklaasfolder

Een soortgelijke vergelijking kun je maken met een ander december-fenomeen: Sinterklaas. Ondanks alle online marketing-kanalen die er inmiddels zijn, speelt de fysieke sinterklaasfolder nog altijd een hele belangrijke rol bij speelgoedwinkels. In de spannende weken vóór 5 december doen veel kinderen niets liever dan bladeren door de speelgoedfolder om op basis daarvan hun verlanglijstje samen te stellen. Gewoon, ouderwets, door te knippen – wel uitkijken dat er aan de andere kant van de bladzijde niet ook een cadeau staat uit de verlanglijst – en te plakken. Sterker nog, bij ons thuis wordt er gevochten, figuurlijk dan, om de sinterklaasfolder.

Natuurlijk kun je ook online zoeken in de catalogus van speelgoedwinkels en je verlanglijstje digitaal maken. En het spreekt ook voor zich dat er voor de winkeliers een groot voordeel zit aan deze manier van communiceren met de doelgroep in aanloop naar Sinterklaas. Het is snel, relatief eenvoudig en als retailer weet je precies naar welke producten het vaakst wordt gezocht.

Maar hoewel de fysieke folder een stuk minder meetbaar is, kunnen we er inmiddels wel zeker van zijn dat deze het internettijdperk makkelijk gaat overleven, net als de elpee. Het is simpelweg heel erg fijn om door een boekje te bladeren, op de bank, samen met je broertje, zusje, papa of mama.

Dat online marketing voordelen met zich meebrengt, daar zijn we het inmiddels wel over eens. Maar daardoor vergeten we nog weleens hoe fijn het is om informatie en entertainment fysiek tot ons te nemen.

Dat fysieke element, dat zorgt ervoor dat we informatie – of het nu gaat om muziek of productinformatie – niet alleen visueel, maar ook onze tastzintuigen tot ons nemen. Ook wordt fysieke communicatie langer bewaard en door meerdere personen in het huishouden gelezen – en nog langer ook. Dat alles kan net het verschil uitmaken tussen voor altijd onthouden of weldra weer vergeten.

De auteur is senior accountleader key accountmanagement bij de logistieke dienstverlener PostNL.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie