Naar inhoud

Het toenemende belang van content geoptimaliseerd voor mobiel

De digitale wereld verandert continu, net als de behoeftes van de klanten en prospects. Het internet is een belangrijke bron van inspiratie, informatie en onderzoek geworden. Doordat er zoveel content beschikbaar is via zoveel verschillende kanalen, worden ze steeds kritischer in welke content ze tot zich nemen en welke niet. Op het gebied van contentmarketing zijn er dan ook steeds nieuwe ontwikkelingen.

Om als organisatie op te vallen tussen de overload aan content en te voldoen aan de informatiebehoefte van jouw doelgroep, is het van belang om op de hoogte te zijn van deze trends en ze op te nemen in je contentmarketingstrategie. In de trendpaper ‘Contentmarketingtrends 2017’ zet het communicatieadviesbureau GO2socialmedia de vijf belangrijkste trends op het gebied van contentmarketing op een rij.

Het belang van mobiel stijgt

Mobiele devices zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Al een paar jaar op rij is gezegd dat dát specifieke jaar het jaar van mobiel was. En hoewel mobiel inderdaad een aantal jaren achter elkaar belangrijker is geworden, is het nu essentiëler dan ooit dat jouw content ook op mobiel goed consumeerbaar is. Ongeveer 75 procent van het internetverkeer is afkomstig van smartphones en tablets. Het grootste deel van de consumenten opent e-mail op een mobiel device.

Het is dan ook niet meer dan logisch dat websites en e-mails tegenwoordig mobielvriendelijk moeten zijn. Is dit niet zo, dan is de kans groot dat je een websitebezoeker of een lezer van een e-mail meteen weer kwijt bent. Responsive websites en e-mailings zijn onmisbaar in 2017.

Video wordt steeds meer onmisbaar

Vorige jaren zijn video’s al voorzichtig genoemd als trend, maar in 2017 lijkt videocontent een meer centrale rol in de contentstrategie te spelen. Samenhangend met de groei van mobiel en vooral ook het steeds betere mobiele internet, door zowel landelijke 4G-dekking als WiFi dat op steeds meer plekken beschikbaar is, stijgt het aantal video’s dat bekeken wordt. Zo is het aantal videoweergaves op Facebook het afgelopen jaar maar liefst verachtvoudigd.

Forbes zegt dat organisaties aan de slag moeten met een videostrategie, omdat interactieve media en video populair zullen blijven. “Video is now what blogging was seven years ago”, aldus het vooraanstaande Amerikaanse zakentijdtijdschrift.

Toenemende inzet van marketing automation

Al vaak is gedacht dat e-mail zijn beste tijd wel heeft gehad, maar niets is minder waar. E-mail blijft een belangrijk en misschien wel het belangrijkste communicatiemiddel. Het is kosteneffectief en werkt goed samen met andere kanalen die een bedrijf inzet.

Naast de constatering dat e-mail belangrijk blijft, is er ook een trend gaande dat bedrijven de overstap maken van het versturen van gewone e-mailings naar de inzet van marketing automation. De verwachting is dat het aantal bedrijven dat marketingautomatisering inzet in 2017 blijft stijgen.

Native advertising neemt toe

In 2017 wordt er naar verwachting meer uitgegeven aan paid media. Er vindt echter wel een verschuiving plaats van opzichtige advertenties naar native advertising. Want consumenten zetten zich meer af tegen die opdringerige advertenties dan vroeger. Dit is alleen al te merken aan het aantal mensen dat gebruik maakt van adblockers.

Bedrijven zoeken dan ook andere advertentiemogelijkheden en een opkomende advertentievorm is native advertising. Bij deze vorm van adverteren sluiten de advertenties qua design en context aan op het platform waarop ze vertoond worden. Het mag geen afbreuk doen aan de ervaring van de bezoeker en moet er het liefst zelfs aan bijdragen.

Meer aandacht voor contentmarketingstrategie

Het feit dat organisaties contentmarketing regelmatig inzetten zonder deze op een strategische keuze te baseren, blijkt een belangrijke factor te zijn die het succes negatief beïnvloedt. Vaak wordt met losse flodders geschoten, waardoor het gewenste effect van de inzet van content marketing uitblijft.

Onderzoek wijst uit dat maar 37 procent van B2B-marketeers een vastgelegde contentmarketingstrategie heeft. 17 procent van organisaties zonder strategie is van plan om in 2017 een strategie op te stellen.

De onderhavige trendpaper kun je downloaden op de website van GO2socialmedia.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie