Naar inhoud

Het toenemende belang van tendermanagement in de bouw

Doordat projecten in de bouw, maar ook in de techniek en de offshore, steeds complexer worden, krijgen tendermanagement en de kwalificatie van nieuwe aanvragen steeds meer aandacht en prioriteit. Ruim 70 procent van de ondernemingen actief in deze sectoren heeft dan ook een tendermanagementproces ingericht of is daar druk mee bezig. Bedrijven passen dit toe om relatiebeheer te optimaliseren, betere marktanalyse te kunnen doen en meer grip op de pijplijn te krijgen.

Verbetering acquisitieproces

Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener CTB xRM, onder ruim 140 bedrijven in deze branches. De onderzoeksresultaten zijn opgetekend in het trendrapport 'Ondernemen in het teken van transitie'. 51 procent van de respondenten is al volop bezig met tendermanagement en 21 procent is bezig om het in te voeren. Het verbeteren van het acquisitieproces kreeg in de afgelopen jaren al veel aandacht van bedrijven in de bouw, techniek en offshore.Afbeelding CTB xRM 2

Belang passende opdrachten

Toch staat de meerderheid van de respondenten (56%) achter de stelling dat het optimaliseren van dit proces ook het belangrijkste thema is voor de aankomende jaren. Deze prioritering is gebaseerd op de grote gevolgen wanneer bedrijven opdrachten aannemen die niet optimaal passen bij hun profiel. Praktijkvoorbeelden laten zien dat zowel kleine als grote bedrijven hierdoor in hun voortbestaan bedreigd kunnen worden.

Voortdurend tendermanagement

Tendermanagement is een proces dat voortdurend aandacht behoeft”, aldus Yuri Ramdhani, commercieel manager bij van CTB xRM. “Als een opdrachtgever een aanbesteding uitzet, doen opdrachtnemers hun uiterste best om een goed beeld te krijgen van de opdracht en de bijbehorende risico’s. Daarbij spelen enorm veel omstandigheden een rol. Welke partners worden betrokken? Vraagt de opdracht om een specifiek specialisme? Hoe is de cashflowprognose? Naast deze belangrijke vragen zijn er ook talloze minder voor de hand liggende factoren van invloed. Organisaties doen hun best om dit volledig in kaart te brengen, maar het is ontzettend moeilijk om met alles rekening te houden. De kleinste details kunnen enorme gevolgen hebben voor de pricing en haalbaarheid van een project.”

Gecentraliseerd CRM-systeem

De offshore-sector blijkt op het gebied van tendermanagement voor te lopen op bedrijven in de bouw en techniek. De overgrote meerderheid van respondenten uit de offshore (89%) heeft een strategie ontwikkeld, het overige deel (11%) is volgens de benchmark daar volop mee bezig. Ramdhani: “Dit is te verklaren door de vaak grote projecten in deze sector. Bedrijven in de offshore realiseren vaak grote complexe projecten, nog extremer dan hun tegenhangers in de bouw en techniek. Voor deze bedrijven is het dus belangrijk om niets aan het toeval over te laten. Een gecentraliseerd CRM-systeem dat dynamisch inzicht geeft in alle aspecten die bij een aanbesteding van invloed zijn, is in het tenderproces van onschatbare waarde.”

Het onderhavige trendrapport kun je downloaden op de website van CTB xRM.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie