Naar inhoud

Het traditionele kerstpakket geraakt langzaam uit de gratie

Medewerkers bij bedrijven en instellingen in Nederland die kerstattentie ontvangen, krijgen liever een luxueus kerstgeschenk dan het traditionele kerstpakket. 35 procent van hen geeft de voorkeur aan een enkel geschenk boven een verzameling producten in een pakket. In dat geval verkiest men dan met name een gadget. Het pakket dat het meest gewaardeerd wordt, is samengesteld uit een combinatie van foodproducten en non-foodproducten.

Dit leert een kleinschalig onderzoek bij 100 Nederlandse organisaties, dat is uitgevoerd door groothandel in relatiegeschenken Allgifts. Met kerstpakketten worden de traditionele combinaties van typische kerstproducten bedoeld. Dat zijn producten zoals marshmallows, chocolademelk en koekjes. Kerstgeschenken zijn meer uiteenlopende producten. Hierbij wordt vaak één luxer product gegeven in plaats van een pakket. 35 procent van de respondenten prefereert een kerstgeschenk, 32 procent een kerstpakket. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat ontvangers die een kerstpakket verkiezen, daarin het liefst één of meerdere kerstgeschenken willen zien en niet alleen foodproducten.

Voorkeur voor gadgets

Onder de kerstgeschenken gaan de gadgets duidelijk aan kop. 34 procent krijgt graag een powerbank, een activity tracker of een ander technologisch artikel, 20 procent woondecoratie, 14 procent verzorgingsproducten en 14 procent eet- en drinkwaren. “In de aanloop naar Kerstmis worden naar schatting wel twee keer zoveel gadgets besteld als in de rest van het jaar”, zegt Eva van Huffelen, accountmanager bij Allgifts. Ongeveer de helft van de respondenten die ook kerstgeschenken inkopen, geeft aan vooral iets te selecteren wat bij de organisatie past – en dus niet per definitie wat de ontvanger wenst. Toch lijken de inkopers van kerstgeschenken wel degelijk te weten wat hun relaties of werknemers graag willen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat ontvangers van kerstattenties hun gekregen cadeautjes gemiddeld een 7,8 geven.

Werknemers vóór relaties

Het ontvangen van kerstattenties roept in de meeste gevallen positieve gevoelens op. Slechts 5 procent van de respondenten geeft aan weinig tot geen gevoel te hebben bij het ontvangen van een kerstattentie. De overgrote meerderheid krijgt het gevoel dat hij gewaardeerd wordt. Wel wordt meer uitgegeven aan kerstattenties voor werknemers dan voor externe relaties. Voor werknemers spendeert een organisatie gemiddeld 43,50 euro en voor externe relaties 24,50 euro. Mogelijk wordt dit bedrag in 2020 hoger, omdat de overheid voornemens is de bestedingsruimte te verruimen met ingang van 1 januari 2020. Waar nu 1,2 procent van de totale loonsom onbelast besteed mag worden aan vergoedingen en attenties, wordt dat in 2020 1,7 procent bij een totale loonsom tot 400.000 euro.

Duurzaamheid met kerst

Ook met Kerstmis wordt er aan duurzaamheid gedacht. Er wordt vooral veel gevraagd naar duurzame artikelen, in die zin dat de producten lang meegaan. “Met kerst zie je dat mensen toch liever een écht mooi product met een goede uitstraling willen”, aldus Eva van Huffelen. “Maar wel vaak met een plasticvrije verpakking.” Een gadget dat past bij de organisatie, lang meegaat en zonder plastic is verpakt, is op basis van dit onderzoek dus de ideale kerstattentie voor je medewerker.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie