Naar inhoud

Het usage based model loopt tegen zijn limieten aan

“De digitale transformatie is onlosmakelijk gekoppeld aan het einde van het bezit. In het kielzog van deze transitie zullen bedrijven alleen maar meer as-a-service gaan aanbieden aan hun klanten die daar om vragen. Maar bedrijven zijn zelf ook steeds minder geïnteresseerd in het bezit van apparatuur, net als fabrikanten. Daarmee komen we aan bij dé vraag die volgend jaar gaat spelen. Wie neemt de rol van eigenaar op zich van het product?”

Usage-based-model als norm

Dit stelt Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland. Deze onderneming ontwerpt, financiert en begeleidt de digitale transformatie van bedrijven, binnen geselecteerde marktsegmenten, ontwerpt. “Inmiddels zijn vele infrastructuren door clouddiensten vervangen, is er een verschuiving plaatsgevonden van CAPEX naar OPEX en zijn er minder investeringen op de balans van bedrijven komen te staan. Het usage-based-model wordt langzaam maar zeker de norm, maar het eigenaarschap van apparatuur lijkt nog niet besproken te worden. Als de klant én de fabrikant geen eigenaar willen zijn en de systeemintegrator op de langere duur geen eigenaar kan zijn, wie gaat het dan wel worden?”

Op zoek naar een eigenaar

“Op dit moment nemen de systeemintegrators het bezit van de hardware van hun klanten op zich. Maar naarmate deze trend zich voortzet, zal het voor hen niet langer haalbaar zijn om dit allemaal te financieren. Wanneer een leverancier van bijvoorbeeld opslagdiensten tegemoet wil komen aan de klantvraag van pay-per-use-opslag, dan moet hij kostbare opslagapparatuur inkopen. Ik zie in de praktijk dat zo’n oplossing goed verloopt. Tot op zekere hoogte. Voor twee of drie klanten lukt het meestal nog wel, maar wordt de vraag groter, dan is het voor de meeste integrators niet meer haalbaar om de hardware te financieren. Ook de fabrikant wil de apparatuur het liefst zo snel mogelijk uit de boeken na productie.”

Investeren in veranderende tijden

“De implementatie van het usage-based-model loopt tegen zijn limieten aan en er zijn niet veel partijen op de markt die het eigendom willen claimen. Hoe nu verder? Dat is nog onduidelijk, maar er moet snel een oplossing komen. Er moeten investeringen worden gedaan en die wil niemand op zijn balans hebben, omdat de ontwikkelingen te snel gaan. Je wilt geen eigenaar zijn van tweeduizend LCD schermen die volgend jaar alweer verouderd zijn.”

Noodzaak vlekkeloze gebruikservaring

“Een andere trend die zich voordoet is de bewustwording dat het usage-based-model gecombineerd moet worden met een vlekkeloze gebruikservaring. Klanten willen een gebruikservaring waarbij ze alleen de voordelen van de transactie ervaren en niet de lasten. Er is op de markt de verwachting ontstaan dat technologie deze ervaring mogelijk maakt en taken van de klant overneemt door middel van digitale automatisering. Bied je deze ervaring niet, dan kom je in zwaar weer terecht.”

Verwarring over invulling digitalisering

“Onder veel CFO’s heerst verwarring over de precieze invulling van de digitalisering. Ze zeggen allemaal dat het moeilijk is om het bestaande bedrijfsmodel te koppelen aan een nieuw, technologiegedreven bedrijfsmodel. Het is duidelijk dat dit een model moet zijn waar de focus op het gebruik ligt. Maar het is minder duidelijk hoe de brug tussen het huidige model en dat nieuwe model moet worden geslagen. Start-ups hebben de vrijheid om zich zonder ballast uit het verleden te ontwikkelen in deze nieuwe digitale werkelijkheid. Gesettelde bedrijven hebben die luxe niet, die zitten altijd met een erfenis uit het verleden.”

Millennials betrekken bij strategie

“Hoe transformeer je die naar een nieuw digitaal bedrijfsmodel? Ik zou zeggen dat het een noodzakelijke trend is om millennials bij deze strategische processen te betrekken. Zij hebben de digitale vaardigheden die bij oudere werknemers ontbreken, of onvoldoende zijn ontwikkeld. De digitale transformatie gaat ervoor zorgen dat sommige mensen hun baan verliezen, maar er ontstaan ook nieuwe kansen voor mensen met de juiste vaardigheden. Voor millennials is digitaal gewoon een feit, ze zijn praktisch met een keyboard in hun handen geboren.”

Explosie aan nieuwe mobiele diensten

“Afgelopen maand oversteeg het aantal internetverbindingen vanaf mobiele apparaten dat van apparaten met een vaste verbinding. Smartphones zijn dus belangrijker geworden dan vaste computers. Dit zegt veel over de manier waarop we internet gebruiken en over de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. De combinatie van mobiele verbindingen met geolocation gaat het komende jaar voor een explosie aan diensten zorgen.”

Toenemende kansen voor disruptieve bedrijven

“Denk aan disruptieve diensten als Uber, die gebruikmaken van je verbinding en de locatie van je telefoon. De deuren voor dit soort bedrijfsmodellen staan wagenwijd open. Daar komt bij dat we in 2017 het einde van de roaming tegemoet kunnen zien, wat ervoor gaat zorgen dat het gebruik van internetdiensten door heel Europa net zo duur wordt als in Nederland. Zo kunnen disruptieve Nederlandse ondernemingen in een keer de hele Europese markt aanspreken.”

Extra aandacht verlangd van cybersecurity

“De apparaten en systemen die we op het internet aansluiten, worden steeds talrijker en steeds opener. Dat wil zeggen dat ze ook steeds eenvoudiger te hacken zijn, met grotere consequenties dan ooit. De nieuwe manieren van werken genereren immers steeds meer data en die data moet beveiligd worden. Dat het belang van security nog wel onderschat wordt, bleek onlangs, toen een groot deel van het internet in het oosten van de Verenigde Staten werd platgelegd door een DDoS-aanval afkomstig van gadgets gerelateerd aan Internet of Things, zoals slimme beveiligingscamera's en routers. Bedrijven moeten gaan investeren in cybersecurity. Nu al, maar zeker ook het komende jaar.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie