Naar inhoud

Het vakgebied neuromarketing is volop in beweging

Neuromarketing, het blijft een bijzonder fenomeen. De discipline gaat om het vaststellen van het gedrag van mensen en inspelen op deze insights teneinde het vertrouwen te vergroten en zo een band met de klant te krijgen en houden. De waarde voor een merk komt hieruit naar voren. Wanneer er verschillende specialisten aan het woord komen zoals tijdens 'Neuromarketing World Forum', denk onder andere aan Steve Keller (iV), Naomi Grewall (Facebook) en Christina De Balanzó (Walnut Unlimited), dan is het mogelijk een beeld te scheppen van de mogelijkheden.

Emotie rondom een merk

Hoe je ook kijkt naar merken, welke definitie je ook gebruikt, het gaat om de emotie rond het merk die maakt dat mensen het merk trouw blijven. Pas dan leidt een merk tot succes. Dat betekent dus dat merken meer ‘menselijk’ moeten zijn om het vertrouwen te winnen. In het onderzoeksveld zien we een verschuiving van lineair onderzoek naar het uitgaan van en inzoomen op de menselijke complexiteit. Er is niet één oplossing of één methode die het volledige antwoord kan geven. Gedrag hangt van zoveel factoren af, meer dan je ooit kunt onderzoeken met slechts één tool.

Verschil tussen denken en voelen

Aan neuromarketing de schone taak om antwoorden te geven op de vragen en onduidelijkheden die er zijn, zoals het nadenken over de verschillen tussen denken en voelen, doen en zeggen en gedrag en intentie. Grewal heeft voor Facebook en Instagram onderzoek gedaan naar de insights ten aanzien van de gebruikers en de verschillen tussen die gebruikers. Per medium noemt zij een aantal verschillen en kenmerken.

De gebruikers en het gebruik van Facebook

De volgende redenen voor het gebruik van Facebook zijn te onderkennen, plus de kenmerken van de bezoeker:

  • fun;
  • erbij horen;
  • controle over het netwerk;
  • power tonen;
  • connectie maken;
  • relaxen, even niets en kijken naar anderen;
  • herkenning van je eigen situatie bij die van anderen;
  • ontdekken wat anderen doen.

Facebook biedt empowerment aan mensen en geeft ze nieuwe ideeën. Bij dit platform lijken de mensen meer ‘in control’, kalm en over het algemeen blij. Wat mensen op Facebook het meest doen is:

  • contact leggen;
  • meningen, evenementen, opmerkingen en ideeën delen.

De gebruikers en het gebruik van Instagram

Ten aanzien van Instagram ziet Grewal de volgende redenen en kenmerken:

  • minder onderscheid met betrekking tot de redenen;
  • meer amusement en verrassing op dit kanaal.

Op Instagram wordt ook meer met anderen meegekeken en worden er meer ontdekkingen gedaan. Dat is voor adverteerders en managers social media belangrijk om te weten. Deze kennis is verkregen door gebruik te maken van verschillende experimenten en onderzoeken, die allemaal onder de noemer neuromarketing vallen.

De effecten van virtual reality

Facebook heeft ook met virtual reality gekeken naar de effecten op het gedrag van mensen. Opvallend is dat mensen die via een VR-bril reality contact hebben gehad elkaar in het echt willen ontmoeten en dat zowel introverte alsook extraverte mensen het een goed en bruikbaar middel vinden. Voer voor de online datingbureaus dus.

Onderzoek naar de andere zintuigen

Ook is onderzoek gedaan naar de samenhang met de zintuigen. Kijken en lezen worden natuurlijk meteen meegenomen, maar ook denk ook eens aan ruiken, horen, voelen en proeven. Steve Keller, neurodeskundige en muzikant, is in de muziek gedoken. Met onder andere variabelen als tempo, ritme, geluid, compositie en toon, heeft Keller die muziek samengesteld die mensen meer laat eten. In het restaurant, waar hij mee samen heeft gewerkt en op verschillende manieren onderzoek heeft gedaan, zijn op basis van die onderzoeksresultaten enkele uitspraken te doen:

  • geluid, smaak en eten hebben invloed op elkaar;
  • variaties in geluid leveren telkens andere resultaten op;
  • opvallend is dat als je wil afvallen je dan het beste met oordoppen op kunt eten; je eet dan gemiddeld 30 procent minder.

Verschillen per individu

Dit zijn enkele uitkomsten van uiteenlopende onderzoeken vanuit verschillende perspectieven. Ook individuele mensen reageren anders, zoals bijvoorbeeld op een commercial waarin een hamburger wordt gebakken. De reclameboodschap heeft een goede beeldkwaliteit en het geluid van sissend vlees is goed te horen. Kortom, een goede commercial die is opgebouwd op basis van basis van inzichten. Toch komen er verschillende reacties:

  • een man reageert enthousiast, vindt het mooie beelden, goed geluid en een lekkere burger;
  • in de commercial is een man die de hamburger geserveerd in een broodje met zijn handen pakt en op een bord legt; een vrouw reageert dat ze dit niet gaat kopen omdat er iemand met zijn handen aangezeten heeft.

Je ziet het, de verschillen zijn groot en zitten in kleine details. Er is dus nog veel te doen in het vakgebied van neuromarketing.

Op woensdag 26 april 2017 organiseert CustomerTalk op Landgoed Leusderend het seminar 'De actuele praktijk van neuromarketing'. Tijdens deze ochtendsessie krijg je inzicht in de wijze waarop jij jouw media dusdanig kunt ontwikkelen dat de conversie stijgt. Dit gebeurt aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden en na afloop beschik je over handvatten die jou verder helpen.

De auteur is directeur van IDMK Trainingen en CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie