Naar inhoud

Het vakgebied online marketing is onophoudelijk in transitie

De hoeveelheid veranderingen op het gebied van online, marketing, klantgedrag en commerce is momenteel zo omvangrijk, dat het schrijven een papieren stilleven not done lijkt. Online marketing heeft zichzelf namelijk opnieuw uitgevonden. Zo is het vakgebied in de COVID-19-tijd razendsnel volwassen geworden en is de discipline een uitstekend huwelijk met e-commerce aangegaan. Nog nooit is er zo veel online besteld en de must om hoog in de zoekmachines te staan met engaging content is groter dan ooit. Klantrelaties, het sociale gedrag, de aankopen en dus de content zijn meer digitaal dan ooit.


Real-time klantervaring

Daarbij lijken de social media de nieuwe marktplaats te zijn geworden. Denk bijvoorbeeld denk aan de in de coronacrisis gelanceerde Facebook-webshops en de noodzaak om de klantervaring real-time in kaart te brengen met analytics. Het zijn componenten die in het ‘Handboek Online Marketing 7 – Praktische lessen om een expert te worden’ worden benadrukt. Net als de vorige edities van het handboek is het kleurrijk, maar wel minder vluchtig en ontdaan van onnodige afbeeldingen.

Win ‘Handboek Online Marketing 7’

CustomerTalk mag drie exemplaren van ‘Handboek Online Marketing 7 – Praktische lessen om een expert te worden’ van Patrick Petersen onder de lezers verloten. Wil jij kans maken op dit handboek, stuur dan een e-mail naar service@customertalk.nl met slechts een korte boodschap: #HOM7.

Strakke modellen en webinars – verborgen achter handige QR-codes – maken het boek hybride, beter en vooral geschikt als leerboek. Het gesmijt met overdadig veel voorbeelden, modellen, cijfers en opsommingen kent nu een balans. Dat veel andere marketingboeken de unieke onlinemarketingmodellen – zoals het befaamde B-model van boeien en binden – hebben gekopieerd, is de drive geweest om het origineel steeds beter, mooier en strakker te maken.

Crossmedia maakt coronaproof

Het bekende crossmediale concept van het handboek past goed in elkaar nu onderwijs en management op afstand behoefte hebben aan digitaal materiaal en in de cloud werken. Het is in de papieren toestand vooral to the point en zelfs iets compacter dan zijn voorganger. QR-codes maken het dikke boek snel crossmediaal en het terugvinden van de vele marketingmodellen op Pinterest, maakt het eenvoudig om eens wat content te gebruiken voor bijvoorbeeld een strategisch plan waar het boek op focust. Het gebruik van augmented reality gaf helaas te veel gedoe en compatibiliteitsproblemen.

Van boek naar platform

Er is een actief hybride platform rondom het handboek – dat voor het eerst in 2009 verscheen – ontstaan dat al meer dan 3.000 digitale bijlagen kent. Het boek is geheel herschreven. Onderzoeken, middelen, inzichten, plannen van aanpak en de strategische opzet zijn bijgewerkt, aangepast en vernieuwd. De feedback van lezers, gebruikers, docenten en managers is zeer serieus genomen en in het handboek verwerkt.

20 belangrijke updates in het ‘Handboek Online Marketing 7’ op een rij

  1. Totaal herzien met nieuwe onderzoeken, cijfers en verdieping op diverse gebieden.
  2. Een nieuw boekopmaak met betere belijning per spread.
  3. Een ander lettertype en betere bladspiegel, minder opsommingen en meer definities in de context geplaatst.
  4. Facebook-shops maken, TikTok, mixed reality, social search en succes met search engine advertising.
  5. Een heldere structuur met leerdoelen, oefeningen, voorbeelden en duidelijke verbindingen tussen onderdelen van de strategie, de operationele marketingmix, de moderne middelen, key performance indicators en de evaluatie.
  6. Alles is origineel en overlappende delen zijn geschrapt of logisch samengevoegd.
  7. Een nieuw deel over community’s binnen de social media marketing.
  8. TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook en LinkedIn Stories.
  9. Een uitgebreid hoofdstuk over conversie en growth hacking.
  10. Coronaproof en geschikt om crossmediaal te leren, lezen en gebruiken.
  11. Stappenplan voor het aanmaken van social media advertentising.
  12. De theorie naar de praktijk vertaald op basis van veel inspiratie.
  13. Video-tutorials, webinars en meer digitale extra’s die van het lezen en leren een crossmediale beleving maken.
  14. Compacter geschreven en beter scanbaar.
  15. QR-codes om met de smartphone direct naar de betreffende digitale bijlage te gaan.
  16. Hoe zet je Stories in?
  17. Een stappenplan voor social media advertising.
  18. De boekstructuur is gelijk aan de vorige edities voor makkelijke inpassing.
  19. Nieuw docentmateriaal en een uitgebreid Pinterest-account met ruim 1.500 visuele bijlagen, zoals infographics en modellen uit het boek.
  20. In het boek aandacht voor Philips, Tesla, TEDx, LinkedIn Benelux, Port of Rotterdam, Ford, V&D, Coolblue, LEGO, Red Bull, Nike, adidas, Rijkswaterstaat en Rijksoverheid.

Het onderstreept mijn eerdere statement dat de basis van online marketing al erg passé is: “Studenten en managers moet je niet meer willen lastig vallen met de basis.”

Visueel is het boek anders en overzichtelijk. De focus op de structuur is nu een must en versterkt de inhoud en samenhang. Het draait immers om de mix van middelen. De schrijfstijl kent een focus op herkenbare termen, scanbare definities en de onderlinge verbanden tussen de hoofdstukken. Het handboek kent een bijna klassieke en strakke opmaak. De mixed reality in de onlinemarketingmix heeft een vaste plek gekregen. Dit maakt het boek toekomstbestendig. Mijn onderzoeken en inzichten opgedaan tijdens mijn masteropleiding aan de London Business School and Finance in 2016 waren hiervoor de basis.

Strategisch denken in online marketing is een must. Dit boek geeft aan hoe je de volwassenwording van social, content en mobile kunt toepassen voor jouw organisatie. Disruptie kun je daadwerkelijk vormgeven, zoals Patrick Petersen overzicht laat zien.

Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit

Het boek is praktischer geworden en leert een werkende social advertising campaign op te zetten als ook een Facebook-webshop. Online advertising lijkt even in de koelkast te staan, maar wordt in zijn bruikbaarheid, zoals perfomance based & real-time bidding, in een vernieuwde vorm behandeld. Middelen als zoekmachinemarketing, contentmarketing, digitale engagement, social media marketing en het analytische gedeelte, hebben gigantische updates gekregen.

Patrick Petersen is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van diverse bestsellers op het gebied van digital marketing. Daarnaast is hij oprichter en chief executive officer van onlinemarketingbureau AtMost.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie