Naar inhoud

Het vasthouden aan een scherpe kernboodschap in woordvoering

De kracht van de boodschap in mediawoordvoering zit in de beperking. Je krijgt zeker voor radio en televisie effectief namelijk niet meer dan 15 tot 20 seconden om jouw punt te maken. In die tijd zal je dus je boodschap over de bühne moeten brengen. Het is dus belangrijk om een korte en heldere kernboodschap te formuleren.

Maximaal drie boodschappen

Gebruik één hoofdboodschap en geef vervolgens twee ondersteunende boodschappen die het bewijs of de verklaring leveren. Vanzelfsprekend kun je hier ook voorbeelden gebruiken. Hanteer in totaal dus nooit meer dan drie kernboodschappen. Dat houdt het simpel en overzichtelijk. Zowel voor jouzelf als woordvoerder als voor de ontvanger. Onderzoek van de universiteit van Missouri-Colombia uit 2008 heeft uitgewezen dat de gemiddelde persoon slechts in staat is drie of vier nieuwe feiten te onthouden.

So what?

De boodschappen mogen steeds niet meer dan 10 woorden bevatten. Zorg er bovendien voor dat je die boodschappen formuleert vanuit het perspectief van de ontvanger. Dat vergroot de relevantie ervan enorm. Jouw hoofdboodschap zal vervolgens de ‘so what’-test van de journalist moeten overleven. Daarbij zal dus moeten blijken of jouw nieuws echt interessant, afwijkend, verrassend, informatief, controversieel of relevant is. Pas dan is de journalist geïnteresseerd en ligt de weg open naar media-aandacht.

Vasthouden

Als je eenmaal een krachtige kernboodschap hebt, is het vervolgens zaak daar ook aan vast te houden in het media-interview. Dat is niet voor iedereen even eenvoudig. Je bent namelijk van nature opgevoed om keurig antwoord te geven op de vragen die aan je gesteld worden. En natuurlijk moet je in een interview ook antwoord geven op de vragen. Maar toch is het steeds alleen maar letterlijk beantwoorden van vragen in woordvoering niet altijd slim. Daarmee krijg je namelijk niet altijd de gelegenheid om jouw eigen verhaal te vertellen. Bovendien geeft het je geen regie in het gesprek.

Sla de brug

‘Bridging’ is een beproefde techniek uit de wereld van mediatraining, die je in mediagesprekken helpt die regie wel te krijgen. Je slaat daarmee een brug naar jouw eigen kernboodschap. Maar je kunt daarbij natuurlijk niet zomaar aan de vraag voorbij gaan. Als je dat steeds doet, wekt dat ook irritatie.

Bij bridging gaat het altijd om drie stappen:

  • Antwoorden: eerst kort de vraag beantwoorden of adresseren en uitleggen waarom je die niet kunt beantwoorden.
  • Brug maken: vervolgens de brug maken met een verbindingszin naar de eigen boodschap.
  • Eigen verhaal: tenslotte het eigen verhaal vertellen.

Verbindende zinnen

Als je de vraag kort hebt beantwoord dan is het belangrijk direct de brug te slaan naar de eigen boodschap. Deze voorbeeldzinnen kunnen je daarbij helpen:

  • “Belangrijk is te benadrukken dat …..”
  • “Voor ons staat voorop dat ………”
  • “Daarom zou ik ook graag willen wijzen op …..”
  • “Dat is een belangrijk punt, maar we moeten niet vergeten dat ……”
  • “Dat begrijpen we heel goed, maar we richten ons nu volledig op …..”
  • “Waar het eigenlijk om gaat, is ……………..”
  • “Het is goed dat u daar naar vraagt, daarom is het ook belangrijk te benadrukken dat …….”
  • “Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurd is, daarom doen we er alles aan om ……”
  • “Als ik een glazen bol had, dan was het antwoord simpel geweest. Nu kan ik slechts benadrukken dat …….”

Geen kunstje

Let er wel op dat je dit niet doet bij iedere vraag in het interview. Daarmee wordt het namelijk een ‘kunstje’. Dat doorzien journalisten en ontvangers en er ontstaat vervolgens irritatie. Denk aan de Blokker-directeur die bij iedere vraag over de reorganisatie maar bleef uitleggen hoe goed het nieuwe winkelconcept wel niet was. Wees dus alert op enkele passende vragen, die een natuurlijke kapstok bieden om de brug naar jouw verhaal te maken. Dat maakt de kans dat jouw boodschap uiteindelijk ook de inhoud van de publicatie domineert een stuk groter. En daar is het je in mediawoordvoering uiteindelijk natuurlijk toch om te doen: jouw verhaal delen met de omgeving.

De auteur is eigenaar van Virtus Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Daarnaast is hij een van de docenten van de postdoctorale opleiding 'Online communicatiestrategie & leiderschap' van Beeckestijn Business School. In zijn nieuwe boek 'Mediatraining voor Iedereen' geeft hij 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Het is een praktisch hulpmiddel bij de voorbereiding van interviews. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke mediatrainer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie