Naar inhoud

Het verband tussen volledige productinformatie en omzetgroei

Het online domein dient de gemakzucht van de mens, maar heeft ook een duidelijk nadeel: het ontbreken van gevoel, smaak en geur. Dat benadrukt het belang van goede informatie over de producten. Zo blijkt 59 procent van de snelgroeiende ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf in de Verenigde Staten van Amerika een directe correlatie waar te nemen tussen het bieden van volledige productinformatie – zoals afbeeldingen en productoorsprong – in hun online omgeving en het aantal verkochte producten. Die organisaties hebben in het bijna afgelopen jaar een omzetgroei van meer dan 25 procent behaald.


Complete productinformatie zorgt voor meer verkopen

Dit leert een onderzoek onder 513 ondernemers naar de kritische factoren voor de groei van kleine bedrijven in de detailhandel. De respondenten zijn actief bij kleine Amerikaanse merken in de sectoren kleding, voedsel plus drank, kunst plus ambacht, gezondheid plus schoonheid, elektronica en huis plus tuin. De studie is uitgevoerd door GS1, een non-profitorganisatie die internationale standaarden voor productinformatie ontwikkelt, en Longitude, een onderdeel van mediaconcern Financial Times.

De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Charting the Growth Journey: From Product to Profitable Business – How small brands achieve growth through strategy and partnerships’. Uit dit rapport kun je bovendien opmaken dat 57 procent van die succesvolle ondernemers aangeeft dat producten gemakkelijker online worden gevonden door klanten als die producten voorzien zijn van GS1-barcodes.

Identificeren van producten en verstrekken van productinformatie

“Er is een aanzienlijk verschil tussen het lanceren van een product en het laten groeien van een bedrijf”, stelt Siobhan O'Bara, senior vice president bij GS1 US. “Begrijpen wat de vereisten zijn voor retailers, zoals het identificeren van producten met barcodes en het verstrekken van volledige productinformatie, is van cruciaal belang. De ondernemers die het grotere plaatje zien, zijn beter in staat meer producten te verkopen, te groeien en het vertrouwen van de consument te winnen.”

“Wereldwijd hebben wij miljoenen global trade item numbers (GTIN’s) uitgegeven, waarbij jouw barcode hét paspoort voor jouw product is”, vertelt Seppa Jongsma, manager customer relations bij GS1 Nederland. “Afnemers van al die producten willen dat ook weten. Daarom komen we met ‘Verified by GS1’, een wereldwijd register. Hierin worden de basisgegevens van producten geregistreerd en deze zijn dan op te vragen door derden. Zo is altijd voor iedereen duidelijk welk product bij welke code hoort.”

Benutting meerdere verkoopkanalen vergroot kans op significante groei

De studie toont ook aan dat kleine merken die meerdere verkoopkanalen benutten en samenwerken met externe partners meer kans hebben op een significante groei. Terwijl de helft van de ondervraagden (51%) een product heeft gelanceerd vanuit een passie, een ambitie of vaardigheden, richten veel ondernemers zich teveel op productontwikkeling boven andere aspecten van het runnen van een bedrijf.

Zo geven respondenten de voorkeur aan diversiteit in hun productaanbod (45%). 44 procent wil het best verkopende product in een categorie (44%) in plaats van uitbreiding via nieuwe verkoopkanalen. 44 procent geeft aan inzicht te hebben in de juiste verkoopkanalen voor het bedrijf, maar bijna de helft (47%) heeft nog geen langetermijnstrategie voor verkoopkanalen ontwikkeld.

Snelgroeiende ondernemingen weten echter hoe belangrijk een mix in verkoopkanalen is en gebruiken gemiddeld 3,1 kanalen om hun producten te verkopen. De achterblijvers – de bedrijven die in de afgelopen 12 maanden met een omzetdaling zijn geconfronteerd – maken van slechts 1,3 verkoopkanalen gebruik. Zij die dus via een onlineretailer verkopen, hebben collectief in het afgelopen jaar een groei doorgemaakt. Dit bevestigt de waarde van e-commerce om producten zichtbaar te laten zijn via meerdere kanalen. Toch geeft de meerderheid van de onderzochte bedrijven (60%) de voorkeur aan de eigen websites als het primaire verkoopkanaal. Dat suggereert dat ze nauwere marketingrelaties met hun klanten willen onderhouden.

De overall conclusie uit het onderzoek is dat het bereiken van duurzame groei op de lange termijn afhankelijk van een gevarieerde kanaalmix is. Daarbij moet de ondernemer voldoen aan de eisen van elk kanaal, zoals accurate productinformatie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie