Naar inhoud

Het verdienmodel van Nederlandse digital agencies onder druk

Al voor de coronacrisis uitbrak, stond het businessmodel van digital agencies in Nederland onder druk. Ruim 44 procent van die bureaus ervaart namelijk een directe bedreiging van het verdienmodel omdat medewerkers niet facturabel genoeg in kunnen worden gezet. Dit brengt de groei in gevaar, omdat bij ruim 75 procent van die ondernemingen op dit moment de omzet voornamelijk komt uit projecten op urenbasis.

Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek ‘Digital Agencies 2020’. Het onderzoek is gedaan door branchevereniging Dutch Digital Agencies in samenwerking met managed hosting provider True en onderzoeksbureau IDG. 146 personen uit de sector hebben meegewerkt aan het onderzoek. 50 procent daarvan is oprichter of directeur van een digital agency.

Bedreiging voor groei

Het optimaler kunnen inzetten van personeel op facturabele projecten draagt dus direct bij aan de omzet en de groei van een digital agency en is hiermee een cruciale factor voor elk bureau. De drie belangrijkste diensten waar de organisaties de meeste omzet uit halen zijn development (95%), design van user interfaces plus user experiences (50%) en strategie plus advies (33%).

Focus op strategie en advies

Opvallend is dat strategie voor digital agencies steeds belangrijker wordt en daardoor de top 3 van belangrijkste diensten voor de meeste bureaus de komende twaalf maanden verandert. 56 procent van de bureaus geeft aan dat dit een onderscheidend vermogen is ten opzichte van de concurrentie.

Aantrekken technisch talent

Een mogelijke verklaring voor de verschuiving van diensten waar de meeste omzet wordt verwacht, is het feit dat digital agencies moeite hebben met het vinden en aantrekken van nieuwe technische talenten zoals developers. Ruim 75 procent noemt dit een bedreiging voor groei van het bestaande verdienmodel.

Investeringen in goed werkgeverschap

Digital agencies investeren veel in goed werkgeverschap. De top 3 van prioriteiten om digitaal talent aan te trekken, wordt gevormd door teambuilding (67%), loopbaanbegeleiding (66%) en de hoogte van salarissen (66%). Echter, de initiatieven die hoog scoren bij de agencies, zijn zaken zoals het hebben van een opleidingsbudget voor medewerkers, goede secundaire arbeidsvoorwaarden als leaseauto's en -fietsen en employer branding.

Verbetering interne efficiëntie

Tegelijkertijd wordt er alles aan gedaan om de interne efficiëntie te verbeteren, om zo de medewerkers optimaal in te kunnen zetten op facturabele projecten. De komende twee jaar wordt met name een groei verwacht in de inzet van robotic process automation (+19%), no code applicatieontwikkeling (+12%) en low code applicatieontwikkeling (+14%). Deze technologieën zijn met name bedoeld om developers te ontlasten. De belofte van deze technologieën is namelijk dat applicaties sneller en automatischer te leveren zijn aan de uiteindelijke klanten.

Onderscheid succesvolle bureaus

Bureaus die systemen hebben ingericht om optimaal facturabel te zijn, monitoren beter, bieden remote access aan developers en hebben front-end- en back-end-processen op elkaar afgestemd. Dit geeft ruim 60 procent van de deelnemers aan het onderzoek aan.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie