Naar inhoud

Het vertrouwen in Facebook op losse schroeven in Nederland

Mark Zuckerberg heeft momenteel veel uit te leggen. De oprichter van Facebook ligt zwaar onder vuur nadat bekend werd dat data van tientallen miljoenen gebruikers van het platform gebruikt zijn voor de beïnvloeding van de laatste Amerikaanse presidentsverkiezingen. De onthulling heeft een enorme impuls gegeven aan de discussie over privacy op social media, die lange tijd door de overgrote meerderheid is weggewuifd als onzin van angsthazen.

Cambridge Analytica

Driekwart van de Nederlanders (73%) weet dat Cambridge Analytica data van Facebook heeft gebruikt om psychologische profielen te maken. Met deze profielen werden gerichte advertenties geplaatst om onder andere de verkiezingsuitkomsten ten gunste van huidige Amerikaanse president Donald Trump te beïnvloeden. Dat dit niet zonder gevolgen blijft, blijkt ook uit recente onderzoeksresultaten van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Meer zorgen over privacy

Twee op de vijf Nederlanders die bekend zijn met het schandaal (44%) maken zich door de berichtgeving rond het platform de laatste tijd meer zorgen over de data die Facebook opslaat. Maar gaan deze zorgen zo ver dat gebruikers hun account verwijderen?

Zondag met Lubach

Als het aan Arjen Lubach ligt wel. De populaire presentator kondigde in ‘Zondag met Lubach’ het ‘Bye bye Facebook’-event aan, met als doel om Nederlanders hun Facebook-account te laten verwijderen. WhatsApp-oprichter Brian Acton deed eind maart 2018 dezelfde oproep. De helft van de Nederlanders (53%) was voor de uitzending van zondag 8 april 2018 op de hoogte van de actie om als Facebooker je account te verwijderen.

Brian Acton en Elon Musk

Ook op social media leeft het verwijderen van je account op Facebook. De oproep van Brian Action leidt tot een groot aantal berichten over dit onderwerp. Daaronder ook van Elon Musk, de Tesla-baas die zijn persoonlijke en zakelijke Facebook-accounts inmiddels ook heeft verwijderd.. Ook de aandacht van de Volkskrant en Nieuwsuur zorgen voor een stijging van het aantal berichten. De uitzending van Lubach zorgt voor een nieuwe piek met #deletefacebook.

Verwijderen Facebook

Voor de uitzending van Lubach gaf één op de tien Nederlandse Facebookers (10%) aan zijn of haar Facebook-account te hebben verwijderd of te gaan verwijderen door de situatie rondom Cambridge Analytica. Voor driekwart (77%) is de berichtgeving echter geen aanleiding om hun profiel te verwijderen. Redenen om te blijven zijn vooral het ‘niets te verbergen hebben’ en het feit dat ‘ze mijn data toch al bezitten’.

WhatsApp en Instagram

Op het ‘Bye bye Facebook’-event van dat Arjen Lubach hebben inmiddels ruim 25.000 Facebookers aangegeven hun account woensdag te verwijderen, ruim 63.000 mensen hebben interesse getoond voor dit event. Naast het platform Facebook, is het bedrijf van Mark Zuckerberg ook eigenaar van WhatsApp en Instagram. Twee op de vijf Nederlands (41%) weten niet dat Facebook ook eigenaar is van deze social media. Wellicht dat ook #deletewhatsapp en #deleteinsta binnenkort trending worden.

Zondag met Lubach – Bye bye Facebook

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie