Naar inhoud

Het vizier is gericht op herhalingsaankopen bij bol.com

Het is een bekende wetmatigheid voor ervaren marketeers dat het werven van nieuwe klanten vele malen meer kosten met zich meebrengt dan het behouden van bestaande klanten. Daarom zetten zij dan ook graag een vorm van retentiemarketing in, die erop is gericht die klanten te stimuleren herhalingsaankopen te doen. Veelal gaat het dan om dagelijkse producten, de zogeheten fast moving consumer goods. Voor bol.com, een van de grootste webwinkels van Nederland, de reden een herhaalservice te introduceren.

Optimalisatie online winkelen

Nooit meer zonder shampoo, luiers, kattenvoer of toiletpapier en altijd korting op je favoriete producten voor dagelijks gebruik. Het online warenhuis maakt dit nu mogelijk met de introductie van het programma ‘Bespaar Continu’, een online persoonlijke herhaalservice met producten voor elke dag. Je kiest bij de webshop uit producten van bekende merken, bepaalt zelf hoe vaak en waar je ze wilt ontvangen en krijgt altijd korting. Met de service zet de onderneming een nieuwe stap in het optimaliseren van online winkelen vanuit de behoeftes van de consument. Je kunt de geselecteerde producten iedere maand, tweemaandelijks of in een andere maandelijkse frequentie laten bezorgen. De online retailer herinnert je wanneer je volgende herhaalbestelling gepland is en vervolgens beslis je zelf of je de bestelling wilt ontvangen of een keertje overslaat. Zo wordt een herhaalaankoop makkelijker dan ooit. Je hoeft er niet meer over na te denken. Je hoeft er zelfs niet eens de deur vooruit.

Veranderend consumentengedrag

Binnen het assortiment van 15 miljoen artikelen van de webwinkel, kunnen klanten sinds 2012 ook kiezen uit duizenden drogisterij-artikelen, artikelen voor babyverzorging en dierenvoeding. “We zien dat steeds meer klanten bij ons terugkomen voor hun herhaalaankopen”, zegt Huub Vermeulen, algemeen directeur bij bol.com. “Met het nieuwe en in Nederland en België unieke concept willen we daar klanten nog beter in ondersteunen. Dit in combinatie met prijsvoordeel, een belangrijke wens bij de aanschaf van dagelijkse producten. Met de introductie van de herhaalservice geven we een nieuwe impuls aan online winkelen. We verwachten dan ook dat dit tot een verandering leidt in het koopgedrag van consumenten. Producten die voorheen nog beperkt online werden aangeschaft, zullen vanaf nu vaker in het online winkelmandje terecht komen.”

Verduurzaming e-commerce

Binnen het programma kan gekozen worden uit producten van meer dan 65 bekende merken. Klanten die gebruikmaken van het programma zijn verzekerd van prijsvoordeel. Zo krijg je bij iedere bestelling een vaste korting ten opzichte van de normale productprijs. De korting per bestelling kan oplopen tot 35 product, afhankelijk van het gekozen product. Bij vijf of meer producten in een herhaallevering krijg je een extra korting van 10 procent per product. Zo levert de service klanten niet alleen meer gemak en voordeel op, maar draagt het ook bij aan een verduurzaming van de logistiek binnen e-commerce. Bestellingen worden opgespaard, gebundeld en daarmee in één doosje verstuurd.

Mobiele herhalingsaankopen

Steeds meer klanten van de webwinkel winkelen via de app op hun smartphone. Het gemak van de app is vaak een reden om ook een volgende keer te kopen bij online winkel. De applicatie wordt dan ook met name gebruikt voor herhaalaankopen, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent. De onderneming lanceert daarom de herhaalservice als eerste via de app, middels een update. Na de eerste klantervaringen en -reacties van app-gebruikers zal het programma ook ontwikkeld worden voor de reguliere website.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie