Naar inhoud

Hoe contentmarketing zorgt voor 25.000 verrassingsreizigers

Traditioneel betekent de maand juli het begin van de uittocht van Nederlanders naar hun vakantiebestemming. Een grote groep heeft deze vakantie al maanden geleden geboekt. Een zekerheid die bij deze mensen voor een ontspannen vakantiegevoel. Andere reizigers stippelen slechts hun reis in grote lijnen. De echte avonturier laat zich echter volledig verrassen en reist af naar een nog onbekende bestemming.

Verrassingsreisorganisatie srprs.me bestaat nu twee jaar. Van een spontaan ontstane start-up is het bedrijf uitgegroeid tot een reisorganisatie waar al 25.000 mensen mee afreisden naar een bestemming die tot het moment van vertrek een verrassing bleef. Contentmarketing, onder andere met behulp van in-house video’s, speelt een essentiële rol in het succes van het bedrijf (NPS = 9,4). De boekingen blijven stijgen. Alleen al deze zomer verwacht de organisatie 10.000 mensen op reis te sturen.

Oprichter Raymond Klompsma heeft zich daarom nu ten doel gesteld dat iedere Nederlander minimaal een keer in z'n leven op verrassingsreis moet. De Friese go-getter is ondernemer en marketeer in hart en nieren. Hij is medeoprichter van het succesvolle ontwerpbureau Concept7. Vanuit dit bureau is het idee voor srprs.me ontstaan. Sinds ruim een jaar richt de Fries zich volledig op de 'blind break'-reisorganisatie, waar hij nu twee jaar aan het roer staat. Samen met zijn team van 40 man zet hij zich iedere dag maximaal in om te blijven innoveren, onder andere aan de hand van contentmarketing.

De reizigers

Met onze reisorganisatie boek je een reiservaring in de puurste zin van het woord. Het gaat niet om de bestemming, maar om de verrassing. Onze reizigers bestaan voor 68 procent uit vrouwen en zijn grotendeels tussen de 18 en 35 jaar, hoewel de gemiddelde leeftijd aan het toenemen is (nu 27 jaar). De meeste reizigers kiezen voor een stad (40%) of de variant budget-hostel (32%) van 3 of 4 dagen. Ook een weekendje roadtrippen binnen een straal van maximaal 300 km vanaf het eigen adres wordt veel geboekt (12%).”

De beweegredenen

Het past in deze tijd. Mensen willen nieuwe, bijzondere reiservaringen opdoen. Bovendien ligt de kracht van ons bij de kwaliteit van ons product – we zijn geen prijsvechter, maar boeken alleen maar goede hotels en vluchten – en onze focus op persoonlijke klantenservice. We hebben dan ook een NPS van een 9,4. Onze passie lijkt aanstekelijk. We krijgen zelfs bijna iedere dag ansichtkaartjes van reizigers die ons bedanken.”

De elementen

Het zorgt voor een totaal andere manier van reizen. Je staat veel meer open voor onverwachte wendingen en spontane ontmoetingen, omdat je je niet tot in den treure hebt kunnen voorbereiden. Het is spannend en het brengt een nieuwe vorm van voorpret met zich mee. Van het met vrienden speculeren wat je bestemming is tot het checken van de weersverwachting ter plaatse en het ontvangen van de kraskaart. Die je vervolgens nog een week dicht moet laten.”

Het ontstaan

Co-founder Stefan Wobben was voor een businessttrip in Barcelona en had dat weekend erna niets te doen. Hij vroeg of we een citytrip voor hem wilden boeken en hem pas op het vliegveld wilden vertellen waar naartoe. Deze trip werd een van zijn beste reiservaringen ooit. Het bleek zo’n verademing om eens zonder verwachtingen op reis te gaan. Toen was het idee geboren.”

De doelgroep

Iedereen vindt het leuk om verrast te worden. Maar hoe ouder we worden, hoe meer we de controle willen behouden. Ik neem daarin een voorbeeld aan mijn dochter van vier. Zo onbevangen als zij in het leven staat, dat willen we toch diep van binnen allemaal wel weer eens? Daarom hebben we ons als doel gesteld om iedereen minstens één keer in zijn leven op blind break te laten gaan. Bovendien kun je het zo spannend maken als je zelf wilt. Je mag aangeven waar je liever niet naartoe wilt en kunt ook kiezen voor iets laagdrempeligs zoals een roadtrip vanuit huis of een weekend-citytrip waarbij je vrijdagavond vertrekt en zondagavond weer terug bent.”

Het doel

Dat ze de spontaniteit in reizen weer terugvinden. Het is zonde om van tevoren alles al uit te stippelen. Als je buiten je comfortzone treedt en je eigen neus en voelsprieten volgt, creëer je namelijk de mooiste herinneringen. Dan beleef je de verhalen die je later met je vrienden deelt.”

Het marketingrecept

We zijn ons de laatste maanden meer en meer gaan richten op contentmarketing. Via blogs, video's en co-creatie met de reizigers. Zo faciliteren we een Facebook-community waarin reizigers elkaar kunnen enthousiasmeren en tips kunnen geven. Deze community bestaat nu uit 5.725 leden en groeit iedere dag. Onze video's en blogs delen we met name via onze Facebook-pagina die zo’n 100.000 fans heeft. Ook hebben we veel interactie met potentiële reizigers via Instagram (14.900 volgers) en Twitter (1.825 volgers). We profileren ons als een reisorganisatie die persoonlijk betrokken is en we blijven ons innoveren. Zo lezen we alle ansichtkaartjes die we van reizigers ontvangen, hebben we een hilarische 1-april-grap 'uitgehaald en legt onze 'Klaas' op een speelse manier in een video uit hoe het concept nu eigenlijk werkt. Daarnaast hebben we onlangs het 'Thema van de Maand' gelanceerd, dat iedere maand wisselt, variërend van 'Dropping' tot 'Surf'.”

De loyaliteit

Ongeveer 10 procent van onze reizigers heeft al eens eerder bij ons geboekt en we zien het aantal terugkerende boekers iedere maand stijgen. De reizigers die voor een tweede, derde of zelfs zesde keer boeken gaan steeds weer voor een andere ervaring: een ander thema, maar met name ook ander reisgezelschap. De ene keer met hun geliefde, de andere keer met vrienden en dan weer met hun moeder, broer of zelfs oma.”

De ambities

De ambitie is om Europa te veroveren. Vorige maand hebben we het concept gelanceerd in België. We leren steeds meer over de verrassing en wat dit met mensen doet. We zijn er dan ook van overtuigd dat onze potentiële markt tot ver buiten de landsgrenzen reikt. Vorig jaar zijn we gegroeid van 700 naar 5.500 boekingen. Dit jaar gaan we een groei van 300 procent realiseren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie